Friday, November 7, 2008

Roti John

dapat idea masa jalan-jalan kat dapur teman baru..Umi-e semalam...
buat utk sarapan hari ni dan bekal Iman ke Sekolah...
Ikut resepi umi-e lah ni..
.rotinya saya buat sendiri pakai resepi utk buat roti galic semalam...


Bahan


  • 2 biji roti (untuk buat roti john)
  • 250gm daging/ayam cincang
  • 3 biji telor
  • 1 biji bawang besar - potong dadu
  • 1-2 tangkai daun sop/bawang - potong halus
  • perasa secukupnya - saya letak garam dan lada sulah....
  • minyak - untuk melenser

Cara

1. Campurkan kesemua bahan kecuali roti
2. Panaskan kuali leper, ambil secukup bancuhan daging+telor dan letak atas kuali, kemudian baru letakkan roti (telangkupkan)
3. Biar sampai masak baru di terbalikkan
4. Letak sos cili/tomato dan mayonis - saya tak letak mayonis dan letak salad campur....

14 comments:

Shais said...

seronoknya Iman bawa bekal roti John kat sekolah.

Tirana said...

Yum...yum..bukan aje iman yang terliur..Auntie yang tengok gambar ni pun terliur juga..hehehe

azreen said...

sedapnye roti john...lma tk mkn...

kakchik said...

kakchik pun terliur... suka makan roti john... suzi, ada lebih tak?

Tie said...

Suzi buat roti guna tepong khas utk roti ke? Sebab kalau kak tie guna tepong gandum, ianya tak selembut mcm kat kedai laa..

bozzobattousai said...

hebatnya kak tie pandai buat roti john...tapi dah takleh panggil roti john dah kena panggil roti kak tie plak...

cHeRyNa PiReS said...

kalo sha nieh boleh jd baby balik...sha nak sangat jd anak kak suzi! pandai sangat mak die masak...

* hope bile sha jd mak nanti....boleh jd macam kak suzi:D

pink_butterfly said...

kak,xde ke resepi nak bwat eskrim?sy teringin nak blaja cara2 nak bwat eskrim nih..nyam2....

ain said...

salam suzi...sodapnye nampak roti john tu. another fav anak akak yg tua. Klu bln rmdhn x pernah miss roti john ni.

(¯`v´¯)♥nrina♥(¯`v´¯) said...

huhu..lama dah tak makan roti john...terakhirpun masa bulan puasa ari tu...tp rindu sgt roti john masa balik keje lambat dulu...mesti bungkus satu makan atau bawak balik rumah..sedap mmg tak terkata..tp sejak tak keje dan tak balik lewat..takdelah lagi roti john tu..nak pegi amatlah jauh huhuhu...ntah ade lagi ke tak agaknye..

tq bagi resepi..leh buat sendiri utk mengubat rindu hehe...(letak pelaris ke ape kat roti john tu ye...)

IBU KUMBANG said...

hehe bestla iman, bawak bekal sedap!

Musliyana and family said...

salam..
wah..lepas ni..balik msia..kalah dah roti benggali kat perak tue...suzi dah buats emua jenis roti..he.he..teringat roti john lah suzi...

shafa said...

Sekali sekala mkn roti john best gak, terasa teringin plak nak mkn tgk roti john tue..

Suzi said...

salam...

shais....tirana...azreen,
cubalah buat...tak susah pun...roti tu blh beli yg dah siap je...

kak chik...
alahai kak chik...dah habis dah...nanti lain kali ye....

kak tie...
saya guna tepung roti. memang rotinya kan lrbih elok...
nak guna tepung biasa pun blh tapi kena tambah gluten, bread improver ke...alah beli je teping roti ...senang cerita...

bozzo...
awak ni salah masuk rumah ke....atau asyik teringat kak tie hihihi...ayang marah nanti baru tahu hihihi....

sha...
akak dulu pun tak pandai masak...blh belajar...lama 2 pandailah...

pink_butterfly...
takdelah...tak pernah buat pun beli je...

kak ain....nrina....
blh buat tak susah pun...beli roti yg dah siap...

ibu kumbang...
kat sini kenalah bawa bekal...kat kantin tu tak halal...

diyana...
tulah nanti kat m'sia tak yah belidah buat je...kalau rajinlah hihihi....

shafa...
alah blh beli je...tapi buat sendiri lagi puas hati...