Monday, November 24, 2008

Pasta Baked


Resepi asalnya makaroni baked...dr dapur My FavouriteRecipes. Saya ubahsuai sikit...masukkan kentang dan karot parut... dan guna pasta lain....pasta bentuk bow...
Terima kasih tuan punya resepi Qaseh...saya copy-paste resepi asal ye....

Bahan-bahan:

  • 300gm makaroni
  • 100g cheese(mozarella@cheddar@mix cheese diparut)
  • garam secukup rasa
  • 100g ayam cincang
  • 1/2 bawang besar(potong dadu)
  • 2 bawang putih(cincang halus)
  • 3 biji cili padi (dicincang halus)
  • 3biji cili merah
  • 1 1/2 sudu besar serbuk kari
  • 3 biji telur
  • 3 sudu besar tepung gandum
  • 1 cawan susu
  • Bawang goreng(utk taburan)
#saya tak letak cili dan bawang goreng....tambah dgn parutan karot dan kentang...



Cara:


Rebus makaroni sampai separuh lembut,sambil tu tumis bawang besar dan putih... kemudian masukkan serbuk kari..sampai naik minyak..tambahkan air dalam 2 sudu kalau kering. Masukkan daging dan gaul sampai masak.. masukkan cili merah dan tambah garam dalam 2 atau 3 cubit . Kemudian masukkan makaroni dan daging dalam adunan bakar kemudian gaul2 bagi rata...taburkan cheese yg dah diparut. Lepas dah siap part daging .. buat kastad pulak .Masukkan susu dalam bowl, kemudian masukkan telur.. pukul , kemudian masukkan tepung gandum .Lepas tu tapis adunan kastad dan terus keadunan makaroni dan daging tadi. Bakar dg 180 darjah dalam 30minit. Buka oven dan taburkan bawang goreng kalau tak letak pun tak per... tapi kalau letak baunya wangi sey... dan sambung bakar dalam 10minit lagi ..Lepas tu siap dan makan lah.

6 comments:

Tirana said...

hehehe..Qaseh punya resepi..sedap ke Suzi..Saya pun belum cuba lagi..Selalu buat makaroni goreng aje..Oh ye petang semalam, buat lagi laksa penang. Hari tu buat lupa amik gambar..ehehe..sebab tu la tak publish resepi dia.. InsyaAllah nanti saya publish cara saya buat laksa penang..mudah dan simple..orang malas nak berlama-lama kat dapur la katakan.. Hari ni plan nak buat choco chip spotties. Anak-anak ada kat rumah, kerja diorang nak mengunyah sesuatu.. Kalau nak beli jenuh, baik buat sendiri. Lepas tu anak kedua tu ajak gi shopping pulak..ish..ish..banyaknya kerja.. Jihadi alhamdulillah pagi ni suhu badan dia dah stabil..tak panas sangat macam semalam...Letih sungguh kalau anak demam..tak lena tidur malam.. Hubby dah balik ke JB semalam.. Cuti sekolah dengan tak cuti, sama aje..

[yAN!e][pUTraJAya] said...

uish...

makaroni bakar ek kak...
kegemaran yanie tu...

adoiyai...pepagi dah tgk makanan ni...

lapor lak...

uwaaaaaaaaaa

=[

Suzi said...

salam
tirana...
betul tu...kalau anak demam kita pun mcm nak demam....
choco chip spotties...blm try lagi tu...suatu hari nanti nak buat juga...
cepat tirana saya menunggu laksa penang awak ni...

yanie...
ye ke?..kalau dekat akak dah hulur...lapor...mkn lain dulu balik nanti masak makaroni bakar hihihi....

azreen said...

lama tak buat suzi....sedapkan sekali sekala makan.....yum-yum

ain said...

nmpak sedap je baked macaroni tu.. tu hari biras akak pun ada ajar buat..sedap sungguh rasanye..very cheesy..resipi dh ada kat tgn, tp sampai la ni tak terbuat2..sibukk!!

Suzi said...

salam

azreen..
tu lah sesekali mkn memang sedap tapi tak blh selalu...sbb tekak melayu nak nasi juga....

kak ain...
bila buat nanti blhlah share resepi...:)