Friday, November 14, 2008

Black Pepper Beef

Anak2 dah mula tak sihat...batuk...selsema...masalah biasa bila nak bertukar musim...
Semalam Isa demam...nak berkepit jelah...Nak buat kerja rumah pun payah...
Alhamdulillah hari ni dah ok sikit walau masih moody...
Banyak kerja yg terbengkalai ni..hihihi...


Lauk semalam.....terliur tengak masa gi ronda2 kat dapur Ela.
Ni ambil resepi Elalah...thanx Ela...

Bahan-bahan:
  • 1/2 kg daging potong nipis2
  • 2 labu bawang besar hiris bulat
  • 2 pokok daun bawang potong pendek
  • 1/2 cawan air
  • sos tiram
  • kicap manis
  • lada hitam-tumbuk kasar
  • sedikit serbuk lada hitam
  • tepung jagung campur ngan sedikit air
  • garam
  • gula
Cara-cara:
  1. daging diperap bersama sos tiram dan kicap manis sebentar
  2. panaskan sedikit minyak lam kuali, goreng hingga daging masak (klau suka garing pun ok )
  3. kemudian terus masukkan serbuk lada hitam dan lada hitam yg ditumbuk kasar tadi
  4. masuk setengah cawan air, kacau rata bersama daging
  5. masukkan tepung jagung dan bawang hiris, tambah garam dan gula
  6. akhir sekali masuk daun bawang, tutup api

11 comments:

Intan Rosnitta said...

Rajin sungguh Suzi ni. Semua menu nampak sedap. Patutlah hb makin sayang... Hehehe...

:D

Tie said...

Salam Suzi...kak tie teruja dengan murtabak maggie tu...Baru pertama kali tahu nih...Rasa mcm mana, ekk??

azreen said...

suzi...wah sedapla....nak cikit...hehee

akakerin said...

anak2 tak sihat pulak? kesian suzi....anak2 kalau sakit memang payahlah kita nak buat keja.
banyak suzi masak?

bozzobattousai said...

salam kak,
sedapnya... intak sket...

Suzi said...

salam...
intan...pandai2 je...kalau duk m'sia takdelah rajin mcam ni...hihihi...


kak tie...
kak tie ni sama dgn hubby saya...baru tahu wujudnya murtabak maggie ni...hihihi..rasanya sedap lebih kurang murtabak biaslah kot...buatlah baru tahu hihihi....

azreen...
dah abislah...hihihi..

akakerin...
tulah...dahlah saya ni jenis lembab bab buat kerja rumah ni...byk kerja terbengkalai...

bozzzo..
maaflah ye anda terlambat...dah habis hihihi....

kakchik said...

suzi, kakchik pun nak cuba buat murtabak maggie tu, selalu makan maggie masak dengan telur + sayur.

hari ni menjamu mata dengan daging black pepper lah pulak...

ain said...

salam suzi...sedapnye dg black pepper ngan ayam maghribi. Mesti try one day nanti.

p/s..isa dah okay..???siannn dia..

KAKTINY said...

salam suzi.. ketuk pintu dari umah eiba.. hehehheee..

wah.. ada resepi ler kat sini.. menarik ler..

nanti2 nak dtg lagi.. (nak cilok resepi.. hihihihi.. mintak izin awal2 yer..)

Sasha said...

memang terliur... skit lg nak meleleh ni!!

Suzi said...

salam...

kak chik...
selamat menjamu mata....kalau dekat dah hulur dah....

kak ain...
blm ok sepenuhnya...

kaktiny...
sila2...kita kongsi sama2...

sasha...
cepat lap...org nampak malu je...hihihi...