Friday, November 28, 2008

Apam Indon

Tak berkeyakinan sangat nak buat apam ni sebenarnya. Sebab takde ovalette...nanti tak gebu pulak. Tapi sebab dah nak merasa juga apam ni ...lagi2 bila nampak kat dapur Hana dan kat my resipi...so buatlah jugasemalam utk minum petang. Alhamdulillah tak menghampakan. Sedap...tak cukup sebenarnya sebaba 1/2 bagi kat anak jiran yg kebetulan dtg main kat rumah....Menangis Ismail nak lagi...takpe lain kali buat lagi ye...

Sebab takde ovalette tu saya asingkan telur putih dan kuning. Telur puith tu saya pukul sampai kembang...letak cream of tartar sikit...
Lapisannya tak cantik sebab saya tersilap jangkaan masa nak letak lapisan ke 3...ingatkan dah keras rupanya blm...

Resepi saya copy-paste dr cikpuanmieza@myresipi.com

Bahan-bahan ( sebiji kek saiz 8inci & 20biji cupcake )

  • 5 biji telur
  • 1 sudu kecil ovalette
  • 1 sudu kecil esen vanilla
  • 300 gm tepung gandum
  • 300 gm gula halus
  • 250 ml susu segar @ santan (saya pakai susu segar je)
  • 1/2 sudu kecil baking powder
  • sedikit garam
  • pewarna

Cara-cara

  1. Sediakan kukusan.Untuk mengelakkan air menitik ke atas kek, balut penutup dgn sehelai kain.
  2. Ayakkan tepung bersama baking powder.
  3. Campurkan garam ke dalam susu.
  4. Putar telur dan ovalette pd kelajuan tinggi hingga kembang.
  5. Masukkan gula sedikit demi sedikit. Kemudian masukkan esen vanilla.
  6. Kurangkan kelajuan mixer. Masukkan tepung gandum sedikit demi sedikit berselang seli dgn susu.
  7. Bahagikan adunan kpd 3 bahagian. Masukkan perwarna yg disukai.
  8. Sapukan loyang dg sedikit marjerin.kemudian taburkan sedikit tpg. (cara ni saya guna utk elak adunan dari melekat bila masak nanti)
  9. Masukkan adunan adunan pertama ke dlm acuan. Kukus selama lebih kurang 10 minit atau smpai bhgn atas tu tak melekat.
  10. Ulangi langkah (9) dgn adunan kedua.
  11. Masukkan adunan terakhir dan kukus lagi selama 30-40 minit

6 comments:

azreen said...

kuih tu mesti budak2 suke kan...sebab berwarna warni....hehehe.....

hana said...

wahh dah buat ye..kretip tuh ltk krim of tartar n asingkan telur.. hana byk ovelete..klu dekat leh bagi.. :) hana pon bg separuh kat mem jepon tuh..tk cukup juga! heee dia pelik camne leh belang2.. hehehe

ain said...

akak sampai la ni nak belajar buat apam eno tak terbelajar belajar, malehnye nak buat tapai ns dulu tu...

Shais said...

harus cuba....

Rafizah Nordin said...

alalaa siannye anakanda nangis tak cukup.ni kene buat lagilah suzi...nnt kite pun nak try la. tp nak tunggu hana turunkan ilmu camne nak bg apam tu bbelang cam hana punye hehehe

Suzi said...

azreen...
blh namakan apam power rangers kot hihihi...

hana...
tulah org ckp ada jual kat bakery..tak pernah cari pun lagi...

kak ain...
samalah kita...kalau apam yg kena buat tapai dulu tu huhuhu payahlah sikit nak buat kot hihihi...

shais...
haruuuuus....

fiza...
nanti kita minta hana turunkan ilmu dia tu hihii...