Tuesday, September 30, 2008

Bila 1 Syawal?

Ikut laporan dari http://moonsighting.com/1429shw.html

OFFICIAL 1st Day of Shawwal in Different Countries

September 29, 2008 (Monday):
1. Nigeria (Northern)

September 30, 2008 (Tuesday):
1. Bahrain
2. Jordan
3. Kuwait
4. Lebanon
5. Libya
6. Philippines
7. Russia
8. Saudia Arabia
9. UK (also on October 1)
10. United Arab Emirates
11. Yemen

October 1, 2008 (Wednesday):
1. Australia
2. Egypt
3. Indonesia
4. Malaysia
5. Norway
6. South Africa
7. Tunisia
8. UK (also on September 30)

Dr. Shabbir Ahmed (MCW member) Imam of Rooty Hill Mosque Sydney Australia reported: Not Seen
The Hilaal of SHAWWAAL (EID UL FITR) has not been sighted anywhere in Australia. Therefore Majlisul Ulamaa of Australia and Moon sighting Committee of Australia have declared that the 1st SHAWWAAL 1429 will be on Wednesday 1st October 2008. EID MUBAARAK to everyone.

5 comments:

Tirana said...

Dulu pernah jadi di Adelaide..ada dua puak..satu puak raya sehari lebih awal dan satu puak lagi raya pada hari berikutnya.. Marion mosque buat solat raya untuk satu puak dan masjid adelaide buat solat raya untuk satu puak lagi. Malaysian students biasanya solat di Adelaide Mosque sebab dekat. Marion mosque tu jauh sikit dari city.

Suzi said...

salam tirana,
2 masjid...marion dan wandana raya hari ni...so saya sembahyang kat al halil kot esok...walau sepatutnya wandana dekat dgn rumah. awal2 sampai dulu pening gak keadaan mcm ni tapi sekarang dah faham dah...

UmmuSarah said...

Selamat Hari Raya Suzi & keluarga,

Walau jauh di mata tapi kalian sentiasa dekat di hati. Andaikata ada terkasar tutur kata, terusik dan terkecil hati, terkhilaf pendapat dan pendirian, ampun dan maafkanlah kami. Sememangnya, kami ini insan2 kerdil yg tak pernah lekang dari melakukan dosa dan kesilapan. Insya Allah, jika panjang umur, kita bertemu lagi. Juga,kami berdoa agar persahabatan kita kekal abadi, bukan hanya di dunia yg fana ini tapi juga di akhirat yg kekal abadi. AMin.

ratna said...

selamat hari raya aidilfitri. semoga berbahagia di hari yg mulia di samping keluarga tercinta. dari kami, ratna, nizam dan izzah.

Shada said...

selamat hari raya
maaf zahir dan batin