Monday, September 1, 2008

1 Ramadhan 1429H

Alhamdulillah hari ni kita semua diizin Allah utk bertemu kembali dgn bulan mulia, Ramadhan Al- Mubarak. Semoga kita dpt menempuhnya dgn penuh ketaqwaan dan merebut segala kelebihan yg ada padanya. Moga akan lahir 'kita' yg lebih baik amalannya bila tamat Ramadhan nanti dan ia akan dpt dikekalkan dan diteruskan pd 11 bln yg lain. InsyaAllah.

Ramadhan kali ni merupakan Ramadhan ke 3 kami di Adelaide. Sudah tentu byk bezanya dr segi suasana di tanahair berbanding di sini. Waktu2 mcm nilah rindu pada tanahair makin menebal....uwaaa nak balikkkkk! Kat sini bln Ramadhan takde beza dgn bln2 lain...takde suasana. Yg nampaknya cuma di masjid2 dan sekali2 kalau ada kawan2 yg buat majlis berbuka puasa. Rindunya kat pasar Ramadhan...kuih muih....Bagi my son (Iman) dan budak lain yg baru belajar nak puasa...cabaran besar bg mereka. Yelah diaorg ni minoriti kat sekolah. So suasananya tak ada....boleh melunturkan semangat tu... Semoga Iman blh teruskan puasanya dgn sempurna.

Adelaide sekarang dah masuk spring(musim bunga). Cuaca tak panas dan tak sejuk sangat. Alhamdulillah. Maghrib dekat2 pukul 6pm dan Subuh dalam 5.15am.

Pengumuman tarikh puasa dan raya juga berbeza...nak tahu klik kat SINI. My hubby ada cerita serba sedikit...



6 comments:

shafa said...

Raya ni balik tak kak? Buka puasa mkn apa hari nie..Dkt msia mmg meriah ngn pasar ramadhan nya laa. Selamat berpuasa di sana & heppi selalu ye.

Suzi said...

salam shafa,
terima kasih dtg rumah akak ni...buka puasa mkn biasa2 aje. tak balik...hubby habis study thn depan baru balik....tak sabar rasanya dah rindu benar ni...

Tie said...

Selamat berpuasa suzi..anak2 sihat ke..tentu suzi rindu akan bazaar ramadhan kat malaysia ni..tapi sekarang barang dah mahal. lebih baik masak sendiri..puas hati..

aNgRiAni said...

selamat berpuasa dan berbuka puasa suzi

raya ni balik kg tak?

:D

Shais said...

salam suzi,

walaupun berjauhan dgn keluarga tapi seronok juga dapat beraya kat negara orang ni ek.

Suzi said...

salam
angriani...tak baliklah...tiket mahal..big familylah katakan. takpelah insyaAllah thn dpn dah nak balik....yeyeyeye
--------------------------------

shais...
dptlah merasa suasana tmpt org....