Monday, September 29, 2008

Biskut Kelapa Delima

Biskut kedua....takde cookies cutter yg bentuk bunga...buat btk ni je....


Sumber: Dapur Tanpa Sempadan(CMG)

Bahan Utama:-

  • 225 g tepung jagung (cornstarch)*
  • 150 g tepung gandum*
  • 1/2 camca teh baking powder*(*disatukan dan diayak)
  • 125 g gula aising
  • 75 g kelapa kering, kisar halus
  • 25 g serbuk badam
  • 1 biji telur gred A (berat kurang lebih 60g sebiji)
  • 1/2 camca teh esen vanilla
  • 155 g mentega

Untuk Hiasan:-
  • Ceri merah, dipotong kecil - tak letak pun...takde
  • Kelapa kering
  • 1 kuning telur, untuk disapu

Cara membuatnya:-
  1. Serbuk badam dan kelapa yang dikisar halus tadi digaul bersama2 tepung yang telah diayak. Ketepikan.
  2. Dalam mixing bowl, masukkan telur, gula aising dan esen vanilla, pukul hingga berkrim. Masukkan tepung sedikit demi sedikit hingga habis. Peringkat ini adunan akan menjadi seakan2 serbuk roti.
  3. Perlahankan speed, dan masukkan mentega sedikit demi sedikit ke dalam adunan tadi hingga adunan bertukar menjadi doh yang lembut dan boleh dicanai. Keluarkan doh dari mixer, bulat2kan dan tutup dengan tuala lembap.
  4. Bahagikan doh tadi kepala 3 bahagian. Ambil satu bahagian dan canai diantara dua helai plastik menggunakan torak (alat penggelek) setebal 1/2 cm, terap ikut acuan kegemaran dan alihkan ke dulang pembakar. Buat hingga siap.
  5. Sapu kuning telur, hias ceri potong dan tabur sedikit kelapa kering. Bakar pada suhu 150C selamat 10 - 12 minit. Angkat dan alihkan biskut atas jaringan. Sejukkan sebelum disimpan dalam bekas kedap udara....

2 comments:

Tirana said...

Wah..suzi..rajinnya buat biskut raya..hehehe

Aniza said...

Amboi!!!...dah banyak awak nyer kuih raya...kalu dekat boleh saya datang beraya..teringin gak rasa biskut2 awak tu...