Wednesday, January 14, 2009

Kuih Seri Muka/Puteri Salat

Untuk minum petang semalam....memenuhi permintaan Iman yg dah berhari2 minta masakkan kuih ni...Ambil resepi dr dapur Noreen kat UK nun...tq Noreen...minta izin copy paste ye. Saya hanya buat 1/2 dr resepi asal.



Bahan-bahan (size loyang 22cm / 3''):
Bahan lapisan bawah:
500gm beras pulut
400ml santan cair
1 camt garam
2 camb minyak

Bahan2 lapisan atas:
120gm tepung gandum
3 camb tepung jagung
140gm gula pasir
3 biji telur
450ml santan pekat
1/2 camt garam
300ml air + 10 helai daun pandan dikisar utk dijadikan air pandan (bagi yg tak mudah nak dptkan daun pandan boleh digantikan dgn 1 camt pandan paste)

cara:
  1. untuk lapisan bawah: sediakan kukusan terlebih dahulu. Biarkan air mendidih
  2. bersihkan beras pulut dan direndam selama 10-20min. toskan beras pulut
  3. Satukan semua bahan2 didalam loyang dan dikacau sedikit agar minyak dapat diratakan
  4. kukus diatas kukusan yg telah sedia mendidih selama 20-30min
  5. keluarkan loyang dari kukusan dan ratakan permukaan pulut tadi
  6. siap untuk dilapis dgn lapisan atas
  7. untuk lapisan atas: pukul gula bersama telur hingga kembang dengan menggunakan whisker
  8. masukkan santan yang telah dilarutkan bersama garam
  9. diikuti dengan air pandan dan dipukul lagi sehingga rata
  10. akhir sekali ayakkan tepung gandum dan tepung jagung ke dalam adunan tadi
  11. kacau adunan supaya tidak berbentil
  12. kemudian tapiskan adunan ke dalam loyang yang berisi pulut tadi
  13. dan kukus dengan api yang sederhana selama 45 min atau 1 jam
  14. pastikan tudung kukus dilapik dengan kain atau dengan aluminium foil supaya air tidak menitik ke atas lapisan atas
  15. setelah masak biarkan kuih betul2 sejuk barulah dipotong dan dihidangkan

9 comments:

Tie said...

Alaaahai!! Terliur pulak ni.....

ibh said...

UMMMM..SEDAPNYER..TERINGIN LA PLAK NAK MAKAN...KENA BUAT GAK NI...

Rafizah Nordin said...

ish lamenye tak makan kuih serimuka...ada resepi yg buat sekali banyak.buat banyak2 sape nak makan...huhuhu beli je la sepotong dua...heee

ain said...

dulu rajin gak buat tapi asyik x abis je..so beli lg senang.hehehe

Sasha said...

susah gak nak buat kuih ni yea?... kalau ada ramai nak makan bole ler try buat... sbb abang suka sgt kuih ni...

Tirana said...

Sedap tau serimuka...Nanti nak buat la..beras pulut ada kat dalam almari..hehehe..

P/S nanti jgn lupa masuk sini http://meniti-hari.blogspot.com/2009/01/andainya-aku-ini-sahabatmu.html

Shais said...

amboiii...sedapnya.

selalunya makmertua saya yang buatkan....macam nie bila la nak pandai...hihihi

Suzi said...

kak tie...
alahai kesian...nak bagi pun dah habis hihihi

ibh...
buat jgn tak buat :)

fiza, kak ain, sasha...
betul tu beli je...jimat...sbb duk sini je rajin buat...hihihi...

tirana...
selamat buat kih seri muka...nanti pi ambil award tu ye...

shais...
utgnya badan...blh belajar dr MIL tu..

cik wanie said...

alamak akk,
fav wanie tue seri muka,
hurm...

(mama,buat kat wanie plzzz)
hehehehehehe