Tuesday, January 13, 2009

Akok

Suka kuih ni...dulu2 kalau balik Trg selalu beli kat gerai tepi jln kat sempadan Kelatan - Trg tu...kalau kat Ipoh selalu beli kat Greentown Mall. Resepi ni ambil dr dapur are...resepi asal dr zaliana@my resipi...tq berkongsi resepi...Saya copy-paste dr dapur are je...buat separuh adunan je....


Bahan:

  • 10 biji telur
  • 300gm gula melaka
  • 200ml air
  • 400ml santan-1 tin
  • 2 helai daun pandan
  • 1/2 sk garam
  • 60gm tepung gandum

Cara:

* masak gula melaka dalam air hingga larut. masukkan sekali daun pandan yg dicarik2.
* tutup api. biarkan suam. masukkan santan & bahan lain. kacau sebati. tapis.
* panaskan acuan akok/ muffin tray. dalam oven 210 degC. letak lapisan paling atas dlm oven. masukkan sedikit minyak dlm acuan. biarkan minyak panas.
* tuangkan bancuhan akok setinggi 1".
* kuih akan mengembang. bila di sejuk akan kecut balik. sejukkan

9 comments:

ain said...

hmmm...first time tengok kuih akok ni. selalu dengar org dok sebut2.

Rafizah Nordin said...

k suzi org mane?sy ni campo2...mak ayah asal perak tp dah lame merantau keluar.sy lahir kat s'gor.mase baru2 kenal hb dulu dia tanye sy ni jawa/banjar ke sbb dia tgk sy makan tempe.tak,tak sy bkn jawa/banjar tp sy ni jenis pemakan,suka makan ape saje yg dikatakan boleh dimakan heeee
masa bln ramadhan sy amik tapak bazaar ramadhan.adalah org antar kueh akok ni tuk dijual.1 hari sy mesti nak pekene kueh akok ni.awal2 mesti asingkan ketepi 2/3 keping.hb heran lagi."kueh pantai timur pun you makan ye..." kehkehkeh....

kite tak kisah,dia je yg makan memilih sgt...
kak suzi buat kueh akok ni pakai acuan ape?mmg ada acuan akok ye?nnt satu hari nak try la...

Suzi said...

kak ain..
hihihi..alhamdulillah nanti dah blh kenal kuih akok kalau jumpa kat kedai....

fiza...
akak org Trg...lahir kat sana. ayah org mersing...
duk ipoh sbb hubby kerja sana(UTP)..kg hubby sekarang kat sabak bernam walau dia lahir ipoh...hihihi..
akak guna acuan muffin je...

Mummy HS said...

wah... bila org jauh yang buat nampak sedap dan terliur pula. bila balik kpg nenek kat tgganu dpn mata je tp tak terasa sgt nak makan. huhu

owh..suami akak keje UTP ek. fac mana? lama lagi dok adelaide? hjg bln ni ada sorang kawan gi sana jalan2 ikut suami dia keje 3hari

ateh... said...

wah!!!akok...best gile..,mase dok kelantan dulu ateh suke mkan akok ni..yg paling sedap mase dia panas..nak makan akok!!!!

mother of two said...

tgk resepi mcm senang jer kan.... tapi ntah jadik ntah tak..lagi2 sy yg jarang sekali masuk dapur..hehehehe... blk tu hari pun tak sempat nak makan..melepas...:)

Suzi said...

Mummy hs...
hubby utp fakulti civil...
akhir thn balik insyaAllah..
kawan u nak datang..ye ke?...pesan kat dia bersedia utk cuaca yg agak panas sekarang... kemarin sampai 40 degree...mcm duk oven rasanya...

ateh...
alahai kesian kalau duk dekat blhlah akak hulur sekeping dua buat lepas rindu hihihi..

shiela...
senang je buat cubalah ...insyaAllah jadi...

Mummy HS said...

mak aiihh panasnya,insyaAllah nanti pesan kat dia. tq

Deliah's Deli said...

tak pernah makan akok ni...tp dlm gambar tu nampak sedap :)