Friday, January 9, 2009

Burger Malaysia

Semalam tengok burger ni kat blog Hana...teringin betul nak buat. Pagi tadi masak nasi lemak...buat sambal bilis byk sikit...so dptlah buat burger ni. Tapi saya guna resepi Yani @myresipi. Terima kasih byk2 berkongsi resepi ye...Anak2 ...mkn dgn coklat n hazelnut spread.

Bahan-bahan ( 8 biji )

  • *200g tepung gandum- saya guna tepung roti
  • *140ml susu/ air
  • *2 sudu besar butter/margerin- guna minyak masak
  • *2 1/2 sudu besar gula halus
  • *1/2 sudu kecil garam
  • *2 sudu kecil dry yeast
  • minyak untuk menggoreng
  • - sambal ikan bilis
  • - timun- ganti dgn salad

Cara-cara

  1. Masukkan ke dalam mangkuk bahan-bahan (*). Uli sehingga tak melekat kat tangan. Buat bulat besar. Biarkan kembang 2 kali ganda.(saya masukkan dlm BM...masukkan bahan2 ikut arahan BM...tekan utk doh dan On..tunggu siap...)
  2. Lepas tu , tumbuk-tumbuh doh roti tadi untuk keluarkan angin. Kemudian bahagikan kepada 8 bahagian. Buat bentuk bulat.
  3. Biarkan naik 2 kali ganda lagi. Kemudian goreng dalam minyak yang sederhana panas sehingga kekuningan.
  4. Belah 2 roti yang dah masak tapi jangan sampai terputus. Isikan dengan sambal bilis dan juga timun yang dihiris nipis-nipis

11 comments:

Shais said...

sedap la suzi... lagipun belum sarapan lagi...memang terliur, ada ke orang jual burger pagi-pagi gini.

dina said...

bila k.suzi buat nampak sedap, bila saya buat nampak tak sedap...huhuhu

azreen said...

suzi...saya mmg minat sgt kuih ni....kat m'sia selalu beli...tp lum pernah buat sendiri lg....nnti blehla cuba kan...

azza_irah said...

alahai rajinnya ..smlm azza beli je beger..nak masak rs liat nak masuk dapur..hehe

ain said...

dulu masa zaman2 sek..akak panggil burger rock..hehehe

Zureen said...

antara burger kesukaan anak2 zureen juga..make sure byk bilisnya.he3.

Suzi said...

shais....
rajin2kan diri buat...hihihi..senang je...

dina...
nampak tak sedap tapi sedap..takpe...hihihi..

azreen...
trylah...tak susah pun mcm wat donat...

azza...
kalau saya jadi azza pun belije juga hihihi...

kak ain...
hahaha apasal burger rock lak??

zureen...
anak2 saya tak suka pula letak bilis..

Tie said...

Oh..kak tie suka roti sambal tuh! Lama tak makan..biasa beli je sebab makannya sikit je..jadi malas nak buat. Tapi sekarang yang dijual tak sedap pulak. Mungkin kena buat sendiri..hihi..

Hapi said...

Hello there my friend! I found your blog very interesting so I have added your link in my Blogroll. I hope you'll link me back. Have a nice day! http://hapiblogging.blogspot.com/

Intan Rosnitta said...

Sedapnya burger Malaysia! Kita yg duduk M'sia pun dah lama x makan..huhu

Pssttt Suzi.. suka baca tag bergambar kat entri sebelum ni!

Hihi

:)

Suzi said...

kak tie...
buatlah kak tie...puas makan...

hapi...
have a nice day to u too

intan...
nal buat tag tu pun boleh...dialu alukan hihihi...