Wednesday, January 7, 2009

Apam Mentega


Resepi dr ambil dr dapur Hana...sedap gebu n lembut....Saya guna fresh milk dan tepung naik sendiri(tepung biasa dah habis hihihi). Dan tak perap lama sbbnya anak2ku itu sudah lapar hihihi...Kukus dalam loyang je...Saya copy-paste resepi asal dr rumah Hana ye...thankz Hana.


Bahan-bahan

(A) Bahan2 utk gula hangus:-
  • 11/2 cawan gula pasir
  • 1 cawan air
  • 250 gm mentega
(B)
  • 1 cawan gula pasir
  • 4 biji telur
  • 3 cawan tepung gandum ayak besama
  • 2 sudu teh soda bikarbonate
  • 1 tin susu cair
  • 1 sudu teh esen vanila
Cara-cara
  1. cara buat gula hangus: masukkan gula dlm periuk,masak dgn api perlahan hingga gula larut dan berwarna perang.
  2. padamkan api dan masukkan air.nyalakan semula api dan kacau hingga semua larut dan masukkan mentega,kacau rata dan ketepikan.
  3. Putar gula, telur dan esen vanila hingga kembang dan masukkan gula hangus yg masih panas tadi.
  4. kemudian masukkan susu selang selikan dgn tepung.gaul semua hingga sebati.
  5. perap selama 1/2 jam.
  6. panaskan pengukus dan acuan lompang.tuangkan adunan ke dlm acuan.adunan ni jika dituang penuh kedlm acuan pun x mengapa sbb semasa masak dia x akan melimpah.
  7. Jika guna acuan lompang kukus selama lebih kurang 15 min - 20 min.tutup pengukus dgn kain supaya wap tidak jatuh ke bawah.

14 comments:

Zureen said...

Memberi zureen idea untuk sarapan pagi esok..nampak senang utk dibuat.thanks kak suzi dan tuan punye resepi he3

halen said...

uihhh.. mcm sedap jer ni. tapi skang ni halen tgh dilanda penyakit M maklum la en hubby xde kt umah. malas jer nk msk klu mkn sorang2 ni.

rossizam said...

nmpak senang dan sedap..nak try la..lagipun sok cuti..saje amik cuti nak manja2 ngan anak..sbb anak x bape sihat 2 3 hari ni..

dina said...

senang je rupanya... buleh le cuba...
TQ

azreen said...

suzi...kita pun feveret kuih ni tau....

CRAZY BEAUTIFUL88 said...

salam
nampak cam sedap aje ni, teriginlah nak cuba, cedok resipi boleh kan?

ain said...

kalau mkn ngan kelapa parut pun sedap gak ekh...

Shais said...

dari sehari-sehari nak buat apam nie....hehehe..seperti biasa la kan.

saya suka kuih ni...kalau nak beli kuih mesti pilih yg ni dulu.

sori suzi...banyak kali termiss n3 suzi...

Nazra said...

apam mmg sedap coz xpyh nk kunyah2, telan terus, hehe ^_^

azza_irah said...

dulu2 mak suka buat apam..ptg2 minum teh o ngn apam..hehe
...skrg ni asik beli je ..

Suzi said...

zureen...
sama2...

halen...
samalah kita, kalau hubby takde masak pun cincai je...hihihi...

ros...
wah bagusnya mabil cuti nak manjakan anak2...ibu penyayanglah ni..

dina..
ha ah...nanti trylah ye...

azreen...
kita pun suka kuih2 jenis apam ni..

Suzi said...

crazy beautiful88,
boleh2...kita sama2 kongsi...

kak ain...
sedap aje...

shais...
maaf mu diterima hihihi...

nazra....
betul tu

azza...
alah dah kalau 2 org je yg makan...lebih jimat beli aje...kan?

fatinur iman said...

salam perkenalan...
hmmm... interesting blog...
saya baru je jenguk blog ni.. ni pun sebab nak cari resepi apam butter.. mak yang suruh...

Suzi said...

salam kenal fatinur iman...tq singgah. nanati singgah2lah selalu ye...kirim salam mak..:)