Saturday, April 4, 2009

Kuih Bakar

Resepi dr joayee@myresipi.com. Laku aje kuih2 mcm ni kat rumah ni lagi2 cuaca yg agak sejuk hari ni. Copy-paste je dr resepi asal...TQ berkongsi resepi....


Bahan-bahan ( 6 org )

  • 1 cup gula
  • 1 cup jus pandan (atau air + pandan essence)
  • 2 cup tepung gandum
  • 2 1/4 cup santan (atau 1 can santan-450ml )
  • 2 tbs butter
  • 3 biji telur
  • 1/2 tsp garam
  • colour hijau
  • bijan

Cara-cara

  1. campurkan semua bahan. blend samapi sebati.
  2. masukkan 2 tbs minyak dlm loyang .
  3. panaskan loyang dlm oven. bila minyak dah panas, masukkan mixture tadi kuih, taburkan bijan. bakar @180 sampai brown atau garing

11 comments:

Tirana said...

Tengok gambar pun dah terliur..hehehe

mutakalim said...

Salam kak.. rajin benor akak nih memasak. Sedap2 lak tuh.. kuih ni nak kena cuba pasal husband suka nih..-izat-

cHeRyNa PiReS said...

nieh kuih favourite sha!!! baru je makan td...beli kat pasar tani.sha suke yg traditional punye....yg pakai pandan utk colouring...yg bakar pakai sabut...sedap sangat!

thanks sbb letak resepi kat sini,kak suzi...sbb org yg pandai buat nieh dah meninggal,sha tak sempat belajar ngan die...thanksss!!!

nekPP said...

pon fav nekPP..plan nak buat..heyy semua nak makan hehe..lompat tikam pon nakk.. lopez pon nakk haiyooohhh..

QiStinA's said...

nmpk mudah la yg nie suzi...nak try le nanti...tapi bile yek..he..he

ima said...

wah sedapnya...ni pun fav jugak,bila lak nak cuba...

ain said...

su..nmpak sdp su nya kuih bakar, lg2 crust dia tu, akak suka betul.

Suzi said...

tirana,
jgn gitu...kena rasa 2 try byat dulu hihihi...

izat,
sila2lah buat hihihi...besar pahala masak kesukaan suami...:)

sha,
sha yg mcm tu dah susah nak cari...kan?? memang lagi sedap yg tradisional tu...

nekPP,
lompat tikam?? dah lama tak mkn tu...sedap tu...lopes pun sedap gak...

moi,
mudah sbb sukat pakai cup je..bila2 pun blh hihihi

ima,
ima pun suka kuih ni ke? blh geng
dgn anak2 saya...

kak ain,
betuk tu yg crust tu yg sedap...bg bakar lebih sikit hihihi...

[-suziey-] said...

kak suzi..sy tringn sgt nk buat kuih ni..bhn2 pn simple jek..sy suka kuih ni..tp mslhnya xde overn..bole ke kukus..or ade alternatif lain x?:D

azreen said...

lama tak buat....mula la teringin nak makan....hehehehe

Suzi said...

suziey,
kalau kukus jadi kuih kukuslah pulak hihihi...belilah oven satu...baru blh buat projek baking2...:)

azreen,
org baru sihat memang selera naik hihihi...