Monday, April 13, 2009

Pancake


Pancake resepi AlongRoz@myresipi.com. Gebu dan sedap....Terima kasih berkongsi resepi. Sarapan kami pagi ini.

Bahan-bahan ( lebih kurang 8 biji )

  • 115g Tepung Gandum
  • 1 sudu kecil (5ml) Soda bikarbonat
  • 1 sudu kecil (5ml) Krim tartar
  • 25g Butter
  • 1 biji Telur
  • 150ml Susu Segar
  • 1 sudu besar Gula
  • Secubit Garam

Cara-cara

  1. Campurkan tepung dan soda & krim tartar - kalau rajin ayaklah
  2. Rub in butter sampai berderai macam serbuk roti - jgn di gaul terlalu lama nanti berketul macam doh.
  3. Lubangkan tepung di tengah2 nya. Gaulkan telur (di pukul dulu sedikit) & susu. Gaul sebati.
  4. Tuangkan sesenduk adunan ke atas kuali pancake yg panas & di lenser dgn sedikit minyak.
  5. Masak sehingga ada buih2 udara & tunggu sehingga buih2 tu pecah baru di terbalikkan.
  6. Hidangkan dgn sirap favourite anda - maple syrup, honey, butter atau icecream. Makan panas2 lagi best.
# utk lihat gambar step by step cara membuatnya boleh lihat kat resepi asal....


pancake ni resepi yg sama tapi buat minggu lepas...tabur rainbow sprinkles kat atasnya...

13 comments:

zureen @ mama said...

pagi ni pun zureen buat pancake sbg sarapan..cuma bezanya diletak kelapa dan gula perang..sedap jugak(puji diri sendirik..he3)

kayteeze said...

Wah...pancake pulak ! Lama tak buat..he he...

ain said...

kreatif su bila tabur color rice atas pancake tu. gtee bdk2 suka kan.

Mak Su said...

wow! giler sedap pankek tu!

ima said...

salam suzi,kita semalam pun mkn sarapan pancake juga...tapi hubby yang buatkan,pancake kotak...hehehe

azreen said...

nampak sungguh menyelerakan....

kakchik said...

penkek suzi ni memang sesuai untuk anak-anak. ada warna-warni. kalau makan dgn sirup maple atau nuttela tentu habis 4 biji ni.

nekPP said...

salam mlm yg dingin suz..wahh idea yg bgus..bole masuk dlm list menu bekal nih..hehe..tnx..hv a good day..

ct_as said...

cantiknya penkek..tp krim tartar tu apa kak suzi?hikhik...byk lg bhn2 masakan yg xtau..

Sasha said...

resipi kita mcm nak sama... nanti nak try... pakai tartar krim.. hmm mcm sedap ni!...

Suzi said...

zureen,
ok gak letak kelapa...lemak2 manis...

kak tie,
blhlah buat tu...dah lama tak buat...

kak ain,
bkn apa yg tu diaorg nak bawa pi school, kalau letak topping kan comot je makan....

mak su,
hihihi...

ima,
jadilah kotak pun kotaklah....hihihi

azreen,
yummmm hihihi...

kak chik,
amboi kak chik sampai 4 biji...hihihi

nek PP,
kat sini pun mlm yg dingin gak...dah autum...have a good day juga utk nekPP...

ct_as,
krim of tartar bentuknya serbuk mcm bakong powder gak...cari tempat yg sama rak dgn baking powder...baking soda...(biasanya)

sasha,
sedaaaap...

GreenJade said...

suzi mmg kreatif lah..ade2 je decoration yg santek2..sure budak2 suke :)

[-suziey-] said...

ni sy tau buat..hehehe:p