Monday, March 2, 2009

Sticky date puding

Buat hari Sabtu hari untuk minum petang...ambil resepi dari belakang plastik brown sugar. Tak sangka anak2 suka makan...sbb diaorg kurang suka kurma....Alhamdulillah habis juga kurma hihihi. Buat separuh adunan je...



Bahan:

  • 200 gm kurma tanpa biji - cincang
  • 1 st soda bikarbonat
  • 33o ml air panas
  • 80 gm butter
  • 1/4 cup brown sugar
  • 2 biji telur
  • 1 st esen vanila
  • 1 3/4 cawan tepung naik sendiri
  • 1/2 serbuk kayu manis
  • 1 st parutan kulit oren

Cara:
  1. Panaskan oven - 180C
  2. Masukkan kurma dan soda bikarbonat ke dalam air panas dan biarkan agak sejuk.
  3. Sememntara tu blh pukul butter dan gula hingga kembang. Lepas tu masukkan telur satu persatu dan pukul lagi.
  4. Kemudian masukkan tepung, sebuk kayu manis dan parutan kulit oren serta kurma tadi , gaul sebati.
  5. Masukkan ke dalam dulang dan bakar hingga masak.
  6. *Saiz dulang- 22 cm square cake pan atau 20 cm springform pan.
  7. Sedap dimakan dgn sos karamel...tapi kami mkn mcm tu je...

16 comments:

Zureen said...

Kurma zureen utk bulan posa tahun lps pun masih ada lagi..he3
Mcm kek buah ye?nampak sedap..nyum3

[-suziey-] said...

mcm kek gula hangus..same ke?hehe:D

ain said...

rajin le mama su ni. sabtu tu hari anak akak wani minta buatkan cookies, terrrpaksa le bukak buku resipi, pun buat setgh adunan je. 2 jam langsai.

azreen said...

kalo anak2 suka blehla buat lg nnti....laku sikit kurma tu ek.. :-)

IBU KUMBANG said...

hehehe sedapnya kak suzi.. tengok bahan cam simple je.. Insyaallah nak try kalu ada kelapangan..

ima said...

sedap2nya masakan suzi ni...sebab itulah anak suka makan...

QiStinA's said...

kat sini banyak kurma...boleh try nie resepi nie... makan ngan sos caramel sedap yek suzi...

GreenJade said...

arini nk try wat kek ni ler hehe..

hubby bw blk byk kurma Ajwa uhuk
exceli kurma byk khasiat
baik utk ptumbuhan kanak2 too..

Mak Su said...

good idea utk suruh anak2 makan buah kurma :)

naz ilyn said...

salam suzi...
buah kurma bagus untuk minda anak-anak... kat dalam peti sejuk masih ada lagi berbaki puasa tahun lepas... bagus juga cuba untuk habiskan kurma yang ada...:)

Shais said...

anak2 saya pantang nampak kurma...licin.

menarik resepi ni...simple je.

Sasha said...

nak buat jugak le sebab anak & mak dia liat nak makan kurma...huh.. byknya stok kurma dlm fridge tu...

p/s: ari ni gak nak buat!!

Suzi said...

zureen...
yap...ala2 kek buah juga...

suziey...
takdelah sgt...mcm kek buah..


kak ain...
tulah pasal saya rajinkan diri...pasal anak2 saya suka mkn...jap2 ckp lapor...huhuhu

azreen...
betul tu...kalau tak jenuh nak habiskan stok...

Suzi said...

ibu kumbang...
senang je..cubalah...

ima..,
takdelah ima...anak2 say memang suka mkn...

moi..
kurma kat sana lagi sedap kot...hhihi..

tinie..
selamat buat kek tu utk abe sayang hihihi...

Suzi said...

mak su..
betul tu...

naz...
tulah...budak2 pulak bkn suka sgt makan kurma...kena pelbagaikan baru diaorg mkn...

shais...
baguslah anak2 shais...

sasha...
selamat mencuba...

Deliah's Deli said...

memang sedap puding kurma ni.kawan2 pun saya suruh buat gak sebab ada yang tak makan kurma jd saya suruh try makan kurma cara lain - memandai je kan :)