Thursday, March 19, 2009

Daging Masak Merah


Lauk semalam ni...Iman cukup suka lauk ni ..byk kali tambah nasi...
Resepi dr dyna@myresipi.com... tapi bahan2 utk sayur tu saya letak apa yg ada kat rumah ni je..dan saya tambah letak serai...Copy-paste dr resepi asal je...thanks kpd dyna berkongsi resepi...:).

Bahan-bahan ( 2-3 orang )

  • 1/2 kilo daging dipotong nipis n direbus dengan pewarna merah sehingga lembut-saya rebus dulu baru potong....
  • 1 bijik bawang besar dimayang
  • 1 bijik cili capsicum hijau
  • 1 cm halia
  • 2 ulas bawang putih
  • 2 sudu besar sos cili, 2 s/b sos tomato n 2 s/b sos tiram.. klu suka bleh lebih2 kan ikut citarasa
  • garam secukup rase...
  • klu ader.. bleh letak kacang buncis.. daun bawang n daun sup... tak der kat dapur so tak letak...

Cara-cara

  1. Tumiskan bawang besau.. bawang putih n halia sehingga kekuningan
  2. Masukkan sos cili, sos tomato n sos tiram... klu kering taruk air skit... klu suka berkuah bleh taruk banyak skit... tapi jangan banyak ngat...
  3. Masukkan garam.. serbuk perasa klu suka bleh letak.. tapi saya tak letak sbb tak elok lah....
  4. Masukkan daging rebus tadi.. masak hingga sebati..
  5. Masukkan cili capsicum hijau tadi.. klu nak letak.. bleh masukkan kacang buncis.. daun sup n daun bawang..
  6. Bleh makan ngan nasik putih.. atau jadikkan lauk nasi goreng USA

8 comments:

Tirana said...

Wow..sedapnya nampak daging masak merah. Baru ni ada kawan bagi daging ostrich pada saya. Saya buat masak kicap..Rasa dan rupanya macam daging lembu.. Sebelum ni saya terbayang daging burung ostrich tu macam daging ayam..rupanya tidak..hehehe

Sasha said...

stok daging sentiasa ada dlm fridge... akan cuba resipi ni nnti...

[-suziey-] said...

uish merah makngah:p
klu rebus bwg tu br potong x benyek ke eh? hehee..stail baru nih;)

naz ilyn said...

salam...
woww... merahnya daging mask merah ni... sungguh menyelerakan.

azreen said...

teringat masa first time dating ngan husb dia makan daging masak merah....dia mmg feveret....

kakchik said...

merah sungguh! makan dgn nasi panas yg gebu ni sure bertambah ni. hai... yg ni pun kakchik nak cuba.

mommy otai said...

akak..nape merah sgt tu ekk..mcm letak pewarna ke tak ni..
adehh tk pernah wt lagi yg ni..tp merah tu cmne tu kak..ape akak letak tu..

Suzi said...

salam

tirana,
saya pun blm pernah mkn daging burung ostrich...ooo mcm daging lembu ye...sbb dia besar kot.

sasha,
cubalah...senang je pun

suziey,
silap taiplah...patutnya daging yg buat mcm tu..sorix2.

naz,
merah sbb colour tu...

azreen,
haha...memang sedap pun daging ni...

kak chik,
cubalah...tak rugi...

farah,
merah sebab letak pewarnalah...dulu2 pun akak tertanya2 gak hihihi...