Thursday, October 23, 2008

Pizza lagi...

Pizza ni buat hari Ahad hari tu. Dah penat jln2 ...so masak pun yg simple2 jelahutk makan malam..Resepi basenya ambil kat dapur UMMI....Tapi utk toppingnya saya letak salami, fruit salad, mushroom...sos pizza pakai yg segera....


Bahan-bahan utk basenya:
  • 1 1/2 cawan tepung roti
  • 1 sudu kecil yis
  • 120 ml air suam
  • 1/2 cawan minyak sayur
  • 1 sudu kecil garam
  • 1 sudu kecil gula
  • serbuk oregano
Cara-cara:
Masukkan semua bahan kecuali minyak sayur, gaul sebati. Masukkan minyak dan uli hingga lembut. Canai dalam acuan piza. Kemudian letakkan parutan cheese di hujung sekeliling pizza dan gulung. Biarkan naik 2 kali ganda.


* saya pakai breadmaker utk uli...punyalah pemalas hihi...
* lepas letak topping saya terus bakar...semua dah lapar...



kulitnya agak crispy...dgn cheese di hujungnya...yummm

6 comments:

Tirana said...

Hohoho...sedapnya nampak pizza ni.. Saya ni dok mengidam nak beli breadmaker or mixer yang besar tu..senang nak menguli..tak payah pakai tangan (..hehehe..bukan malas tapi nak jimat tenaga) tapi cik abang kata nanti dulu..entah bila nak dapat agaknya..

Shada said...

suzi...penat-penat pun menjadi juga pizza tu kalau saya tak tahu ler...jawabnya panggil mat pizza suruh anto ke rumah je la:)

Suzi said...

salam tirana...
nanti dptlah tu...doa byk2 hehehe...
tapi memang bredmaker ni byk membantu dlm proses menguli...terutama org ada kecil mcm saya...lagipun sementara tunggu doh siap blhlah buat kerja lain...

-----------------------------

salam shais...
kalau kat M'sia blhlah macam tu...saya pun samalah...kat sini terpaksalah penat macam mana pun kena juga masak...

Tie said...

Laa..terliur lak tengok pizza tu. Terpaksalah telan air liur je kat sini..Kak tie lama tak buat. Nanti nak beli roti arab pastu boleh tabur kat atas dia apa2 yang patut...he he..nak ngelat je...

Suzi said...

salam kak tie....
org pandai ngelat utg katie...hhihi...

etomyam said...

yummy...........