Tuesday, May 19, 2009

RICH ORANGE CAKE

Resepi dr dapur yatt....sedap...terima kasih yatt berkongsi resepi..:)

Bahan2:

  • 1 cawan tepung cake
  • 125 ml butter di cairkan
  • 3 biji telur
  • 75ml orange juice ( 1 biji oren besar)
  • parutan kulit buah oren kikis di bahagian oren je jgn sampai ke kulit putih
  • 1 biji lemon juice
  • 3/4 cawan gula halus
  • 1 sudu pewarna kuning
  • 1 sudu kecil baking powder
  • 1 sudu kecil cream of tartar

Cara-caranya;

  1. blend telur bersama cream of tartar sehingga kembang, masukkan gula, pukul lagi. Kemudian masukkan orange juice, lemon juice dan pewarna kuning. Masukkan pula butter yang telah di cairkan pukul lagi. Akhir sekali gunakan spatu masukkan tepung kek, kulit oren bersama baking powder, kacau dengan satu arah 4-5 kali jek dah cukup, jangan kacau lebih-lebih.
  2. topping taburkan aising sugar atau
  3. panaskan juice oren bersama aising gula kemudian tuang di atas kek lagi sedap kalu takde juice oren boleh guna oren sunkist yang dalam botol tu. seperti untuk buat kek kalu takde buah oren boleh guna oren sunkist dalam botol tu.
Baru masak...utk minum petang nanti...
Jemputlah jamah...minta diri dulu ye dah pukul 12 nak siapkan Sumaiyyah nak ke kindy....

9 comments:

ain said...

lawa kek su, gebu aje nmpak. mintak sikit!!!

kayteeze said...

Errrr.........

Kak tie datang bawak pinggan besar... nak banyak sikit....hi hi..

kak ina kl said...

salam..nak sikitlah cake oren ni...nak buat telur tak cukup stoklah pulak..

ima said...

nampaknya ima kena buat sendirilah kek ni...nak minta ngan suzi takut tak cukup pulak...sebab nampak sedap sangat kek tu!!!!

Shais said...

kalo suruh jamah, jawabnya tinggal serbuk :)

Mak Su said...

amvoi, sgtlah gebu kek iteww

Sasha said...

actually sha belum pernah rasa kek oren... kalau ada depan mata pun macam takde rasa nak makan... maybe i'll give it a try...

p/s: suka mkn buah oren mcm giteww aje...

Suzi said...

kak ain, kak tie,kak ina,
ambil je sikit ke byk selagi ada hihihi...


ima,
sila2...sedap..tak rugi.

shais,
hihihi...

mak su,
mcm org yg buat kek tulah hihihi...

sasha,
blh geng dgn Ismail...suka sgt buah oren...

dina said...

terliur tgk kek kak suzi. kak, kena letak sos tartar? utk apa ek?