Thursday, May 28, 2009

Kaya Roll

Roti lagi...hihiih. Asyik buat roti sbb ada 'pembantu'..campak2 je. Dah sethn 'pembantu' tu berkhidmat. Lagi pun sejuk2 ni asyik lapar tapi malas nak masuk dapur.... masak yg senang je lah....tambah pula mkn roti cepat kenyang. Tapi yg tak bestnya muka pun dah mcm roti hihihihi....

nilah pembantu ku itu...moga terus berkhidmat..


Resepi asal Bun Manis Alex Goh...Cik wan n Hana buat Blueberry Fingers Bun guna resepi ni...tengok cam cantik je roti tu. Anak2 kurang minat blueberry so letaklah kaya. Kebetulan rajin buat kaya. Resepi Kaya tu blh klik SINI.
Bahan A
  • 480gm tepung roti
  • 120gm tepung gandum
  • 110gm gula
  • 10gm garam
  • 20gm susu tepung - letak fresh milk je sbb menang takde susu tepung
  • 4 sudu kecil yis
Bahan B
  • 1 biji telor
  • 300ml air
Bahan C
  • 60gm butter lembut - ganti dgn minyak masak

Cara-cara
Satukan A hingga sebati, tambah B dan uli hingga menghasilkan doh. Campor C dan teruskan menguli hingga doh menjadi lembut dan kental. Tutup doh dengan plastik dan biarkan naik 2x ganda. ATAU, Masukkan semua bahan ikut arahan BM dan tekan menu utk doh.
Guna 1 jari untuk menekan doh, ia patut menunjukkan lubang jari dengan jelas tetapi doh tidak menurun. Uli sedikit untuk mengeluarkan angin dan sedia untuk dijadikan beberapa jenis bun.Untuk resepi ni buatlah bentuk memanjang lepas tu pipekan filling kat atas tuh! bakar suhu 170 selama 20-25min..

gebu n lemdut juga doh ni...sedap. Resepi doh ceduk kat dapur Hana...terima kasih semua...


p/s: sekarang dah nak winter...siang makin pendek, rasa macam kelam kabut je siang hari nak siapkan semua kerja. Tup...tup...dah malam. 6.38pm dah Isyak. Lagi pun anak2 cpt mengantuk lepas Isyak dah tido nak kena layan dia org baca buku dulu... Bila malam, sejuk..dah tak lalu nak buat kerja...mmmm.

19 comments:

ain said...

geram tengok roti su..meh akak pinjam jap pembantu tu...hihi

[-suziey-] said...

ade pmebantu syiok la..kalu sy pn bsemangt..ekek:D

halen said...

wahh..bestnya ada pembantu buat roti yer patut la semua roti gebus gebus jer. bla la nk cari pembantu nih huhu

HANISAH said...

salam k.suzi...herm best yer tgk roti k.suzi.terliur...hannan la ni tgh mabuk2.xdan nak update blog.nak masak pon dah xblh.alah masak n bau...try cari gak kat egypt ni BM..lom jumpa lagila..klu ade mesti bestkan...huhuhu

kayteeze said...

Uwaaaaa........

Kak tie jeles ni...

Bak sini pembantu tu....!!

Mak Su said...

mkn panas2 sedap ni.

bozzobattousai said...

best....

FiDa@aMiDa said...

lepas ni mau berjangkit ke dubai roti tu :)

ratna said...

senangkan ada pembantu tu.. saya pun teringin sgt nak ada pembantu tu.. tp tak der peluang lagi nak mengupahnya.. kalau ada..sure rottttiiiii saja yg kuar tetiap hari..

SRISUFI said...

Hurmmm...yummy...


kak...nanti balik Malaysia buka kedai kek k...memang semuanya menarik..

i like....

GreenJade said...

pembantu yg baik ati hehe

stuju ngn srisufi..akok sorang nih sll kuarkan resepi yg besh2 & creative.. ;)

i nk jd share partner bisnes tau hehe :D

ima said...

sedapnya roti..fav kami sekeluarga ni...bilalah nak belajar menguli ni...

QiStinA's said...

bestnye suzi kalau ada pembantu BM tu... nie nak pi rembat gak satu nie... he..he

mummyseri said...

salam suzi..waa bestnya roti ni..sana sini pon sume roti..kite pon penggemar roti..:)

Suzi said...

kak ain,
boleh aje...no problem...dtglah ambik hihihi

suziey,
belilah satu pembantu hihihi...

halen,
cepat pi cari..

hanisah,
tahniah!...kena jaga diri tu..
takpe rehat dulu...

Suzi said...

kak tie,
meh ambik hihihi...

mak su...
sedaaaap....

bozzo,
best!

fida,
virus roti memang dah merata...kalah swine flu hihihihi

ratna,
takde pembantu yg tu pun takpe sbb ada yg lain(kedai roti) hihihi

sufi,
kalau akak buka kedai sufi kena tiap2 hari dtg tau!

tinie@green jade.
boleh aje hihihihi

Suzi said...

ima,
cepat belajar uli...tapi kalau ada mixer pun blh pakai mixer...

moi,
rembat jgn tak rembat...nanti hari2 blh buat roti...

mummy seri,
roti sedap...kan...lg pun mengeyangkan.

Sasha said...

merasa winter kat negara org yea suzi... nnti bulan puasa pun siang pendek ke?... best ler mcm tu... bole bukak puasa cepat & tido lama2...

rasa nak kena dapatkan pembantu sebijik ler... baruler merasa roti buatan sendiri... hehe..

kakchik said...

bestnya da pembantu, dapat la selalu buat roti. huhu jeles nya...