Friday, May 15, 2009

Choc Chip Cookies



Sumber
:collector's cookbook (Ready In Flash)...dpt free masa beli majalah Recipes+

Bahan2:
  • 100gm butter - cairkan
  • 1 biji telur
  • 1 tsp esen vanila
  • 1 cup gula kastor
  • 1½ cups tepung
  • 2/3 cup chocolate chips

Cara2:
  1. Panaskan oven 180C dan alas baking tray.
  2. Dengan menggunakan garfu, pukul butteryg telah dicaikan dengan telur dan esen vanila hingga sebati.
  3. Satukan tepung, gula dan choc.chips dalam satu mangkuk yg lain dan masukkan campuran butter, telur dan esen tadi. Uli hingga jadi doh.
  4. Ambil dalam 2 sudu besar doh dan bulat kan dan tekan jadi bentuk cookie dan letak dalam tray pembakar. Jarakkan antara satu sama lain.
  5. Bakar 12-15 minit atau hingga keperangan. Keluarkan dan sejukkan.



8 comments:

Kakasma said...

suzi,cam berjanji kan..akak pun buat gak sekut chips nih mlm tadi..dtg umah suzi..eh ade gak..tapi resipi akak tak de telor laksss...

Sasha said...

wah!! mudahnya cara buat cookies ni... tp nmpk mcm ada lain sikit dr segi penampilannya...

[-suziey-] said...

waamenariknye..rangup je nmkpk..bak mai la sekeping kak:D

ct_as said...

salam kak suzi..
nak kena wat cookies ni..simple je..
lgpun anak2 suka sgt biskut chipsmore..

ain said...

wah su...senangnya resipi...sesuai le ngan org malas mcm akak ni.hihi.tq2

azreen said...

lps ni tak yahla nak beli2 lg dah biskut suzi...buat sendiri je lagi sedap kan... :-)

ima said...

wah! suzi,tak sangka begitu senang nak buat cookies...thanks ye kongsi resepi..

Suzi said...

kakasma,
hihihi...macam janji ye...nanti blh try resepi akak lak.

sasha,
mudah tapi nak start buat tu yg malas hihihi....

suziey,
ambik je, jgn malu2...

ct-as,
anak2 akak pun suka cookie tapi jrg buat sbb nanti bersepah habuk2 tu. mkn tak duk diam...

kak ain,
hihihi utk saya juga ....

azreen,
memang dah lama tak beli...
nak kena check ingredient tu satu hal...

ima,
sama2...