Monday, May 25, 2009

Bun Coklat

Assalamualaikum semua...sejak semalam kat Adelaide ni kembali hujan...sejuuuk. Rasanya thn nilah paling byk hujan turun kat sini. Kami pun tak berapa sihat...selsema tapi taklah teruk cuma hubby je yg agak teruk. Harap2 selsema biasa aje. Risau gak coz swine flu dah sampai sini...kalau tak silap 2 sekolah dah tutup seminggu....Jom layan respei sarapan pagi kami hari ni...bun coklat. Buat malam tadi.. Utk lunch...ayam goreng n sayur lemak togeh je...(terus masak pagi2 coz hubby bawa bekal)


Ceduk resepi dr dapur Ros ...tq ros berkongsi resepi.



Bahan-bahan :

1¼ cawan air
2 sudu teh yis kering } @ 1 sudu besar fresh yeast
1/3 cawan gula halus
3½ cawan + 3 sudu besar tepung High Protein
1/4 cawan serbuk koko
1 sudu teh garam
1 sudu teh bread softener } optional
1 sudu teh bread improver } optional
2 sudu besar butter
3 oz semi-sweet chocolate } dipotong dadu @ boleh gunakan chocolate chips


Cara membuat :
1. Larutkan sedikit gula dlm air & campurkan yis. Biarkan sebentar
hingga adunan berbuih
2. Campurkan tepung, serbuk koko, gula halus, garam, bread
softener & bread improver di dlm mangkuk pengadun.
3. Campurkan air yis bersama adunan tepung & uli sehingga sebati.
4. Masukkan butter dlm doh & uli hingga doh tidak melekat pd jari.
5. Campurkan potongan coklat pada doh.
6. Rehatkan doh sehingga naik dua kali ganda.
7. Selepas itu, uli semula doh & bahagikan adunan mengikut suka
8. Selepas dibentuk, rehatkan doh hingga naik 2 kali ganda.
9. Sapu permukaan doh dgn susu & tabur sedikit gula sebelum
dibakar.
10. Bakar pada suhu 200 darjah C selama 10 - 15 minit.
11. Selepas masak, selimutkan roti sehingga sejuk & masukkan
dlm bekas plastik- saya sapu permukaan roti dgn marjerin.


sebelum masuk oven....lupa nak tabur gula hihihihi...




16 comments:

naz ilyn said...

salam...
rajin hubby suzi bawak bekal... moga cepat sembuh dan jaga kesihatan.

ain said...

mcm2 jenis roti dah kuar ni. best kan ada BM. main campak 2 aje.hihi

p/s..semoga cpt baik dr selsema.

Rafizah Nordin said...

k suzi,sy rase sy tgh rajin gak nak meroti tp terbantut plak sbb tpg roti dah habis...ke... alasan? hahaha!!!

ima said...

bilalah nak cuba buat roti ni...tengok suzi punya umah macam2 dah keluar...tu yang terliur sangat ni...hihihi

[-suziey-] said...

waa syiokla ujan2 pekena roti cekleta..sedap tuh..ekek:D

QiStinA's said...

kat sini lain lak storinye suzi... panas sampai sakit tekak2... ramai yg demam2... tak tahan perit panas nye... bun choc nie bdk2 sure suka kan...

kak ina kl said...

salam suzi..agaknya berapa banyak yis kamu simpan kat rumah?rajin betul buat roti.

Suzi said...

naz,
kat sini kenalah bawa bekal...susah nak cari tmpt mkn...lagi pun mahal...sesekali mkn kedai takpelah..

kak ain,
apa lg pujuk rayulah minta BM...
hari ni sakit kepala lak ni..

ima,
trylah buat...bila dah jadi nanti makin rajin buat...

suziey,
memang sedap...tu yg badan pun mcm roti hihihi

moi,
tulah kan ...panas sgt pun tak tahan...sejuk2 pun tak tahan juga...

kak ina,
rajin sbb main campak dan tunggu je...pastu anak2 pulak suka...makin bersemangat. saya memang beli yis byk terus(kotak besar) hihihi

bigeyes said...

semoga cepat sembuh.

Adli pin baru baik dari selsema.

Sasha said...

cantik & gebu bun suzi buat ni... sedap makan panas2!!

kayteeze said...

Alaahai....buat roti lagi, ya Suzi...ekekeke...

blogresipi said...

Dah lama tak makan bun coklat..tengok gambar ni tringin la plak :)

GreenJade said...

moga abg cpt sembuh

nmpk sedap yummy..akan ku usahakan mmbuatnye tis wikend :D

Suzi said...

bigeyes,
tq shais...

sasha,
sedap...nak...meh sini...

kak tie,
jgn jeles ....hihihi

tinie@green jade,
usahakan...jgn tak buat...rugi...

Suzi said...

blogresepi,
tq singgah sini...trylah buat...

kakchik said...

huhu, tak acinya... gebu2 sungguh roti suzi, sebijik macam yang dijual di bakeri.

kakchik sdg menabung ni nak beli BM juga