Wednesday, February 18, 2009

Sup Tulang Merah @ Bone Steak


Sup tulang merah ni lauk semalam...sedap. Ambil resepi dr dapur Hana, copy-paste je hanan ye......asalnya resepi as75@myresipi.comTerima kasih sharing resepi ni.Oleh kerana takde sup bunjut, saya rebus tulang tu macam saya buat sup tulang biasa...letak rempah2 yg ada kat sup bunjut tu...hentam jelah...hihihi...kat sini sup bunjut tu memang tak lepas...buat rugi je kalau pos/bawa dr M'sia....tomato puree pun blend tomato segar je dan pakai cili segar besar...takpe nanti suatu hari akan ikut resepi betul2....

Bahan-bahan
  • 1kg tulang kambing @ tulang lembu
  • 1 senduk cili kering/ cili boh
  • *5 Biji Bawang besar
  • *4 ulas bawang putih
  • *1 inci halia
  • 1/2 tin tomato pure (440gm)
  • 1/2 botol sos tomato (435gm)
  • 2 Biji telur- di kocok guna garfu pun ok
  • 2 sdb tepung gandum
  • 2 sup bunjut tulang Adabi
  • Garam secukup rasa
  • 3 sudu gula (kemanisan ikut suka)
  • Sedikit minyak untuk menumis
  • Bahan2 utk hiasan: Hirisan kobis, carrot, lada hijau & bawang goreng
Cara-cara
  1. Tulang dicuci bersih dan direbus bersama 2 sup bunjut hingga empuk dan ketepikan
  2. Tumiskan bahan2 yang dikisar,cili kering,setelah naik minyak masukkan tomato pure garam dan gula
  3. Masukkan tulang yang telah direbus dan air rebusan tadi, biarkan mendidih
  4. Masukkan bancuhan tepung gandum anggaran 1/2 cawan, kacau rata..
  5. Masukkan sos tomato dan akhir sekali masukkan telur yang telah dikocok tadi..
  6. Ketika menghidang bolehlah taburkan hirisan cili hijau, kobis, dan bawang goreng..

14 comments:

ima said...

alahai!!!pagi2 tengok bone steak, nak meleleh air liur ni...pasti sedapkan?...tak pernah lagi rasa sup tulang merah cam ni...boleh cuba gak ni.hehehe....

azreen said...

nak cikit suzi...terliur nengok.... :-)

hana said...

walaaaaaaaaaa suzi! terasa nak buat lagik dbuatnyer! roti byk kat umh nih! cicah sedap kan?! adehhh! meleleh dah ayaq liuq! heeeeeee....

ain said...

ni pun antara fav resipi yg akak selalu buat utk family. Resipi akak dpt dr nebor dok spore. mmg sedap!!

aliadijamina said...

Hehehehhe...ni sorang lagi mai, nak jamu mata...
suzi mana timba semua pakat meleleh nengok sup tulang suzi nih...
tadah-tadah... penat pulak suzi mengemop ni kang...

Mak Su said...

saya datang dari blog shais, lompat-lompat. salam kenal :)

ela said...

kak suzi..sedap ke sup ni..kalu makan ngan nasi ok dok..dulu tgk chef wan wat..cam sedappp..tgk kat umah kak hana pun ada....

[-suziey-] said...

emm mkn ngn roti sedap kot kan..
menarik la rupe dia..msti sedap nih..sbb ade rs msm2..

QiStinA's said...

suzi sedapnye sup tulang tu... lain dr sup tulang biasa kan... boleh try nie..

GreenJade said...

wahhh cam mengancam nih...wanna try lah tonite hehehe :D

Suzi said...

ima..
sedap..cuba lah buat...


azreen...
dtglah ambil ye...tapi lain kali coz yg tu dah habis...:)

hana...
cepat lap air liur tu...malu org tengok...hihihi...

ela...
sedaaaaap. akak makan gak dgn nasi...ok je..

suziey...
betullah tu...

moi...
try jgn tak try...

alia...
nanti sat pi ambil timba...

kak ain...
nanti bg resepi kak ain tu lak...

salam kenal mak su...lompat bebaik nanti jatuh karang...


green jade...
dah try lum??

CT Delima said...

suzi..nak gak sup tulang tu..pas tu kompom naik ler darah tinggi ku ini hahahaha lama x hirup2 sup ni emmm..yummyyyyy

Suzi said...

blh je saya bagi tapi nanti kalau jadi apa2 kat CT...CM dtg cari saya lak haru haru hihihi

azza_irah said...

aduiii sup tulang..
rasa nak balik kg la2 ni jugak..teringt sup tulang mak..