Friday, August 28, 2009

Menu 6 Ramadhan.

Bila anak kecil sakit, rumah pun macam tak terurus. Buat kerja pun kelam kabut je...kan? Tapi hari biasa pun penat juga...
Pagi2 tadi hubby saya cakap, bilalah kita boleh ambil maid ye...kesian agaknya tengok saya. Dia nak tolong pun dia pun sibuk sangat sekarang. Sebenarnya dr dulu kami ni macam nak ambil maid tapi bukan yg duk sekali. Maid yg just datang, buat kerja dan balik. Masih ada ke lagi sekarang ye...itulah ngomel kami berdua pagi tadi...tutup cerita.

Jom tengok apa kami berbuka semalam lak....masak yg biasa2 je...yg tak perlu saya ngadap dapur lama....maksud saya , sambil masak boleh mencelah buat kerja lain. Buat pun masa Isa tidur... Alhamdulillah dia tidur lama...




Nasi Ayam Special


Nasi ayam ni resepi dr junjs11@myresipi.com, Terima kasih K.Jun saya copy-paste ye..
Sedap! Terutama nasinya tu. Sebab letak bawang putih kot...harum...

Bahan-bahan ( 6-8 orang )

  • Untuk rebus
  • -1 ekor ayam dipotong ikut suka besarnya (x potong pun boleh)
  • - 2 ulas bawang putih
  • - 2sm halia yg diketuk
  • Untuk perap
  • >1 sudu besar kicap pekat
  • >1 sudu besar sos tiram
  • >1cm halia
  • >2 ulas bawang putih
  • >sedikit kicap cair
  • Untuk nasi
  • - 5cwn beras
  • - 3 sudu besar butter
  • - 1cm halia- ditumbuk
  • - 4 ulas bawang putih -ditumbuk
  • - air rebusan ayam tadi secukupnya
  • - sedikit garam.
  • Bahan sos
  • > 5biji cili merah
  • > 5 ulas bawang putih
  • > 2cm halia
  • > 1 sudu teh cuka, garam, gula
  • > 1/2 cawan air
  • Untuk sup
  • @lebihan air rebusan ayam
  • @1 biji bawang besar kisar
  • @rempah sup
  • @garam
  • @daun sup yg dihiris.

Cara-cara

  1. Ayam dipotong ikut suka besarnya (x potong pun boleh)..bersihkan dan di lumur dengan 2 ulas bawang putih yg ditumbuk dan 2sm halia yg diketuk..dan rebus hingga empuk
  2. Toskan ayam dan perap dengan bahan-bahan untuk perap selama 15-20min. Goreng hingga garing.
  3. Basuh beras dan toskan. Panaskan butter, tumis halia dan bawang putih hingga garing. masukkan beras, terbit bau, masukkan air rebusan ayam secukupnya dan garam. Masak seperti biasa.
  4. Untuk sos-blendkan semua bahan diatas. boleh ditambah tomato sos/sos cili jika suka. Boleh juga dimasak sebentar (jika suka)
  5. Untuk sup- air rebusan ayam didihkan bersama bawang besar, rempah sup, garam dan daun sup tadi.




Akok


Kuih akok ni dah pernah buat dah...klik SINI. Resepi dr zaliana@myresipi.com. Sedap ...takde acuan akok jadi pakai tray muffin je....




Jus

Semalam cuaca agak baik...tak sejuk sangat so bolehlah buat jus2 kat bawah ni. Tapi buat sikit je, sebab anak2 batuk.Biasanya berbuka dengan teh panas je...


Teruja bila tengok Hana buat jus ni. Nak resepi boleh jenguk dapur Hana. Saya buat ni main agak2 je letak bahan...pakai fresh milk jenis biasa je...Sedap! anak2 yg tak berapa gemar kurma pun suka jus ni.



Ni pulak jus epal, sedap juga. Nak resepi bolek klik SINI. Saya guna 2 sudu susu pekat dan susu segar...air dan gula tak letak dan blend terus dengan ais.

10 comments:

Chik Mi said...

suzi dalam sibuk2 tu sempat jugak mengnasik ayam ye,sama mcm rcp akak nasi tu.hihhihi

Deliah's Deli said...

sedap jus kurma tu.sy selalu gak buat bulan ramadhan.

Sue said...

kak suzi..rumah akak tak terurus pasal anak sakit..rumah saya anak tak sakit pun tak terurus..hihihi..

GreenJade said...

sy pon suke jus kurma..sll buat hehe

wahhh mkn besar ek smlm..x hajak pong..uhuhu

ain said...

dlm sibuk2 ngan anak yg tak sihat, masih sempat su buat mcm2. hubby akak suka gak mk akok. akak lum pernah try lg.

Sasha said...

sedap nasi ayam tu... menggoda sungguh!... tak pernah lg merasa Akok... takde kesempatan lg...

ima said...

salam suzi,
dalam dok sibuk2 tu... masak macam ni sedap sekali...beruntung anak2 dan suami...ima ni masih tak berkesempatan nak masak untuk keluarga dibulan ramadan ni...

sedaplah akok tu..ima pun teringin nak buat jugak...

Suzi said...

kak mimi,
sedaplah nasi dia tu kan...memang spesel!

deliah, bagus juga buat jus tu sbb salah satu cara bagi anak2 mkn kurma..

sue, rumah tak terurus org anak baru sorang lain dr rumah tak terurus yg anak 4...mcm kapal pecah hihihi...

tinie, hihihi...lain kali ye ...

kak ain,
trylah kak...mudah je...banduh2 dan bakar hihihi...

sasha, bulan posa ni byk jual kot...trylah rasa.

ima, rehat dulu, dah betul2 sihat nanti blh masak yg bestx2...

blogresipi said...

Akok adelaide tue.canggih!!! pakai tray muffin pon ok lah kak..kite tak pernah terfikir pon nk buat gitu... bestnye!!!

[-suziey-] said...

waaaa uniknya kurma susu..hehe..pandai akk buat akok:D