Saturday, July 4, 2009

Nasi Kuning dan Ayam Panggang Kuali....

Hari ni saya dan hubby bermalas-malasan....kami bangun lambat...sarapan roti je...tak ke garage sale....bestnyaaaaa. Dah lama tak bermalas-malasan mcm ni. Selalu je pagi2 saya dah sibuk siapkan sarapan dan bekal utk ke garage sale n jln2. Sebenarnya, my hubby memang dah ckp awal yg hari minggu kali ni dia nak rehat...sbb dia agak sibuk sepanjang minggu hari tu...

Tapi taklim mingguan tetap pergi. Masa kat majlis taklim tadi saya dpt jumpa sister yang sedang menghadapi dugaan yg hebat dr Allah SWT. Kalau kawan2 nak tahu ceritanya boleh baca kat SINI .Menitis air mata bila saya baca entry tu...Kagum sungguh saya dengan dia tadi...sekali pandang seolah2 tiada apa yg berlaku pada dirinya...tapi disebalik senyuman manis diwajahnya itu terlindung kesedihan yg hebat...saya dapat rasakan sewaktu bersalaman dan peluk dia tadi... Tak tahulah macamana kalau saya ditempat dia...adakah saya sekuat dia....hanya Allah yg mengetahui...Moga Allah terus memberi kekuatan utk dia dan suaminya menghadapi dugaan itu...

Balik taklim dan solat zuhur terus saya bersilat kat dapur sbb masing2 dah lapor sangat....yelah mkn roti aje hihihi. Baru tahu mcmana rasa kalau ibu dia bermalas-malasan dipagi hari hihihi. Saya masak nasi kuning dan ayam panggang kuali ni ....


Resepi nasi kuning ni dari dapur As nun di NZ...terima kasih As. berkongsi resepi nasi ni sedap...anak saya yg kecil tu mkn nasi kosong mcm tu aje....


Bahan-bahan:

  • 3 cawan beras
  • 1 cawan santan+2 cawan air
  • setangah biji bawang besar
  • 1 inci halia
  • garam secukup rasa
  • 2 helai daun pandan ,1 btg serai-diketuk
  • Sedikit serbuk kunyit
Cara-cara
  1. Cuci beras hingga bersih dan toskan.
  2. Kisar bawang besar bersama halia
  3. Masukkan beras,bahan kisar bersama daun pandan,serai, serbuk kunyit , garam kedalam rice cooker
  4. Masak seperti biasa, ketika mendidih masukkan 1 sdb minyak masak, supaya nasi gebu..
  5. Setelah masak,Siap untuk di hidang.
  6. ** Boleh dihidang bersama sambal ikan,sambal tumis, rendang, ikan bilis, telur, timun, tomato dan mcm2 lagi....Ikut selera masing-masing



.
Ayam ni pulak resepi dr dapur Kak Ain...tq kak Ain..sedap ayam ni...

Bahan2 :-

  • ayam
  • bwg merah
  • bwg putih
  • halia
  • lengkuas
  • serai ( sy letak lebih2...suka the smell)
  • lada basah (nak cili pd pun boleh...tp podeh ler sikit..hihi)
  • buah keras sedikit
  • kunyit (sy just guna kunyit serbuk)
  • (blend bahan2 di atas)

  • santan (sedikit saja)
  • asam keping
  • daun kunyit
  • daun limau purut
Cara Masak : Saya masak macam buat rendang....


10 comments:

blogresipi said...

Sedapnye nampak nasi kuning tue..Mula2 ingat pulut kuning :D rasa dia cam nasik lemak ke Kak Suzi?

GreenJade said...

vahhh bersilat nasik kuning akok kite sorang nih..

nk curik resepi utk esok nih..hihihihihi

ain said...

mula2 akak ingat pulut kuning...upernya ns kuninggg!!!! ala2 ns lemak gak le ni su ekh..????

ain said...

akak dah baca psl sakeenah and her yusha. mmg menyayat hati. semoga sakeenah akan terus tabah!!

kayteeze said...

Ayam panggang kuali tu macam biasa kak tie buat.. lepas tu panggang sikit..baunya hmm... harum dan sedap!!!

[-suziey-] said...

kak suzi..ni pulit kuning kan...nape xguna beras pulut ek?

azreen said...

wah mcm best jer resepi nasi kuning ngan ayam dia....dah lebih kurang cam makan pulut kuning ngan rendang pulak.... :-)

Deliah's Deli said...

saya pun masak nasi ni minggu lepas.dpt resepi masa pergi kursus.betul kata suzi mkn mcm tu aje pun sedap. :)

ima said...

wah!!! suzi...sedap2 betul suzi masak...nak kena cuba gak ni...

Suzi said...

ijan n kak ain,
ha a' macam nasi lemak rasa dia...tapi lg sedap sbb bwg n halia blend tu kot....

greenjade,
curi takleh..ambik, blh..hihihi

kak tie,
lain kali blh try panggang lak lepas masak tu...mesti sdap ni...

suziey,
bkn pulut kuning....nasi kuning...

azreen,
betul tu...

deliah.
sedap kan?...

ima,
trylah...sedap.