Wednesday, July 15, 2009

Bunga dari Tokyo!! dan Madeleines.

Bunga ni jauh dtgnya...dr Tokyo! Terima kasih Ros.
Banyak gambar yg cantik2...pening nak pilih hihihi....Semoga terus cergas 'menembak' cepat jadi jurufoto yg pro. hihihi....



Madeleines



Madeleinse aka baulu omputih ni buat utk minum peteng tadi. Resepi dr dapur Ros Tokyo. Terima kasih ros...tapi akak punya madeleinse tak berapa cantik mcm ros punya...kenapa ye??. Anyway terima kasih ros berkongsi resepi....anak2 suka!


Bahan2:
  • 125 gram telur ( lebih kurang 2 biji telur saiz M)
  • 125 gram gula ( ros kurangkan, pakai 90gram je)
  • 125 gram tepung gandum
  • 125 gram butter ( cairkan)
  • 4 gram baking powder (1 sudu kecil baking powder)
  • 25 gram madu (1 sudu besar)
  • sedikit parutan kulit lemon ( ros guna kulit oren)


caranya:

1.Ayak tepung gandum bersama baking powder, kemudian cairkan butter, parut sedikit kulit lemon, glis acuan madeleines dengan butter dan tabur sedikit tepung gandum atas permukaan acuan madelines tadi.
2. Pukul telur dan gula hingga agak kembang, dan masukkan tepung gandum sedikit demi sedikit, gaul sebati, masukkan parutan kulit Oren serta madu, akhir sekali baru masukkan butter yang telah dicairkan.
3. Kacau sebati dan perap adunan dalam 20 minit, biar lebih sedap dan bagi tujuan menaikkan aroma. lepas perap tu panaskan oven 180 darjah dan bakar selama 14 minit.




10 comments:

ain said...

cantiknya bunga tu. vibrant color somemore.

nmpak lembut je baulu omputih su tu.

psst...akak dh 'launch' blog baru tu.hehe

[-suziey-] said...

waaa syioknye photoshoot munga2..heheh:p
waa bahulu omputih katanya..harusla omputih je yg mkn..ekekek;D

kayteeze said...

Oooo....macam bahulu rupanya..

Kak tie pernah tengok, omputeh masak kat tv tu...

GreenJade said...

santik munge tuh

hehe..x somel xpe..janjhi sodappp & air tgn bonda gitu hehe :D

blogresipi said...

Rajinnye akak buat bahulu sendirik... cam rangup jer.. makan time panas2 mesti lah best neh...

nekPP said...

sekali pandang sebutik bahulu mesia ekeke..2 kali pandang bahu omeputehhh ruper2nya ahaks..boley try nie suz!

Sasha said...

macam mudah je resipi ni... & nmpk sedap... namanya pun cantik...

ima said...

yelah suzi cantik bunga tu...bahulu omputeh pun nampak sedap je...

fzmenu said...

suzi...
(keretapi lewat, hari ni baru dapat round...semalam bizi sepanjang ari.. hehe)

Bahulu ni, nnt akak kasi resipi yang ori dari belah2 kampung sana.. tapi tepungnya nak kena jemur dulu...adus..boley ke ni suzi jemur kat sana... hihi...takpe suzi takpun boleh gak goreng atas kuali...(ke suzi dah ada resepinya?)

zureen @ mama said...

Macam ada rupa bahululah..rasanya mcm bahulu jugak ke agaknya??