Tuesday, July 28, 2009

Ayam goreng mamak style

untuk dinner semalam. Makan dengan nasi karot dan sup ayam. Sedap! resepi dr Kak Jun tapi saya ceduk drdapur kak ain...Tq buat akak 2 org ni coz berkongsi resepi....


bahan2:
  • 2 inci halia
  • 6 ulas bawang putih
  • 2 sk serbuk jintan putih, 2 sk serbuk jintan manis, 2 sk serbuk ketumbar
  • 2 sk serbuk cili kering brand baba's , 2 sk serbuk lada sulah atau serbuk lada hitam( atau nak guna kan kedua - dua serbuk lada sulah dan lada hitam pun boleh. sukatannya - 2sk serbuk lada sulah dan 2 sk serbuk lada hitam ) saya selalu guna ketiga - tiga
  • 2 sb serbuk kari ayam- brand babas
  • 1 biji lemon
  • 4 sb tairu (yogurt - yg plain tu)
  • 3 helai daun kari
  • 1/2 biji bawang besar - dimayang
  • garam secukup rasa
  • minyak secukupnya utk menggorang
  • 8 ketul ayam atau ikutlah nak banyak mana - saya guna kepak ayam


Cara-cara


  1. blendkan bawang putih dan halia.
  2. gaulkan kesemua bahan - bahan pada ayam termasuk bawang putih dan halia yg diblend tadi, perahkan jus lemon dan perapkan sebentar sekitar 30 minit pun cukup. saya selalu tak perap. lepas gaul terus goreng pun still terasa sedapnya.
  3. goreng sampai masak. siap. p/s **semasa menggoreng, anda akan dapat kerak - kerak yang tertanggal dari ayam tu. kerak tu sedap sangat dimakan bersama nasi dan kuah kari ayam atau ikan. kalu nak tau, kalu anda selalu makan kat kedai mamak dan ada salah satu hidangan tu ada macam kerak - kerak tepung yang rasanya ala - ala pedas, masam dan masin seenak rasa tu..ha ni la bendanya. selamat mencuba!
yang ni yg goreng pagi ni...lagi sedap sbb perap dr semalam...
tu keraknya tu memang sedap!!! kan kak ain??




* semua anak2 demam...alahai....moga diaorg cepat baik...


9 comments:

halen said...

aaa sodapnya ayam grg ni.. klu mkn panas2 ngan nasi lemak mesti terangkat kan. ishkkk... terliur btol ni.

Sasha said...

sha pun ada jumpe resipi ni... nak wat gak ni...

Shais said...

nak cuba la suzi....bila makan kat kedai mamak, siap puji2 lagi ...sedap....kihkih.

bozzobattousai said...

semoga budak2 tuh cepat sembuh...mamak!! nasik goreng ayam satu....

ain said...

sedap kan su..??? now ni bdk2 selalu sebut.."'ibu...nak ayam goreng mamak" hehehe

[-suziey-] said...

hohoh..sedapnye ayam gorenggggg:p mcm tandoori pn ade..mcm ayam madu pn ade..

mummyseri said...

mmg sedapla ayam grg ni..kalo mee grg mamak pon sedap apatah lg ayam stail ni kan kak...

ima said...

suzi dah buat ayam tuh...mmm sedapnye tak sabar rasanya nak buat jugak...tapi rempah kari babas tak la...agaknya kari lain boleh tak...

Deliah's Deli said...

sedap ayam ni nampaknya.kepak tu memang paling sedap!