Tuesday, July 7, 2009

Bingka Jagung

Projek malam tadi...buat sarapan pagi ni. Kalau kuih bingka ni, laju je kat rumah ni...anak2 saya memang suka, tak kira bingka apa pun...
Resepi Kak Liza tapi saya ceduk dr dapur Kak Jun. Terima kasih berkongsi resepi.

Bahan2:

  • 1 cawan susu cair
  • 1 1/2 cawan air
  • 2 biji telur ayam
  • 1 cawan tepung gandum
  • 1 cawan tepung kastad
  • 1 tin jagung krim dalam tin
  • 3/4 cawan gula
  • 1 s/b butter/majerin cair

Cara2:
1. Panaskan oven 180'C dan sapukan minyak loyang 8 inci X 8 inci atau loyang bulat 8 inci.
2. Masukkan semua bahan dalam mangkuk dan kacau rata.
3. Tuangkan bahan dalam loyang dan bakar selama 1 jam.
4. Sejukkan dan potong untuk hidangan minum petang.




9 comments:

Aiyu said...

sedapnya bingka jagung...nak cikit!!!!

Sasha said...

sha bukan penggemar bingka... tp kalau senang bolehlah try... tukar selera pulak..

psst... actually seumur hidup hanya beberapa kali je prnah makan bingka... maybe sbb namanya tak glamer... maka minat tu x de... hehe... pelik, kan?

[-suziey-] said...

waaa sedapnye..mcm puding jagung..hehe..unik la,..slalu bingka ubi...

mamasya said...

Salam Suzi..

bingka jagung...muffin pisang..dua2 sesuai buat minum ptg.
set nasi kuning kat bawah tu nampak sedap...kena dg masakan ayam panggang tu.
kuatnya ribut kat sana....byk pokok dan tiang letrik tumbang..lori trelerpun boleh terbalik..ishhh kuat betul. nengok ribut hitam tupun menakutkan..

azreen said...

selalu buat puding jagung...nnti blehla try buat bingka jagung.....nampak sedap jer... ;-)

ima said...

wah suzi... bingka jagung pulak,sedap betul nampaknya...

ari ni ingat nak cuba buat muffin pisang coklat tu...moga jadilah

ain said...

kuih bingka ni...letak apa pun sedap kan.

kayteeze said...

Kak tie memang tak pernah buat bingka jagung ni... tapi pernah makan laa...ekekeke...

blogresipi said...

Sedapnye bingka jagung nie akak... ado laie tak? hehe