Saturday, July 11, 2009

Kek Santan

Salam semua, dua tiga hari tak update blog...mula2 tu sibuk kemas apa yg patut sbb hari khamis tu inspection rumah lagi. Alhamdulillah semuanya baik...lagi 3 bulan inspection lagi. Disamping itu, Iman dan Isa tak berapa sihat...kalau isa yg tak sihat faham2 jelah....ditambah pula cuti sekolah ni...mmmmm. Adalah sempat pergi ziarah kekawan, ada yg sempat tinggal jejak...ada yg tak.


Kek santan ni projek semalam...sedap juga kek ni. Sekali rasa mcm baulu pun ada....Resepi ceduk dr dapur UMMI, dah ramai juga yg buat kek ni...Kak Ain pun dah buat...kan?.




Bahan-bahan:-
( 15 orang makan/loyang 8x8x3 in )
  • 4 biji telor gred A - akak guna gred B je..(kalau tak ada apa2 gred pun boleh lah, kalau gred C tu bubuh 5 biji)
  • 360g gula pasir (akak letak gula castor)
  • 1biji kelapa = jadikan 400 ml santan (ummi bancuh santan serbuk + 400 ml air)
  • 8 helai daun pandan - diparut dan diperah bersama kelapa parut tadi
  • 400g tpg gandum = diayak
  • 4 sudu teh baking powder
Cara-cara:-
  1. pukul gula dan telor hingga kembang
  2. masukkan santan yang diperah bersama pandan tadi, dan kacau sampai sebati
  3. masukkan tpg dan kacau hingga sebati
  4. akhir sekali masukkan baking powder, dan gaul rata
  5. griskan loyang dgn minyak dan masukkan adunan kek
  6. bakar 180 C dan bakar 45 minit, sejukkan baru dipotong.





p/s: sorry ye kawan2 yg tinggal pesanan kat shoutbox atau komen...blm sempat menjawab lagi...diusahakan nanti...have a nice weekend!!


9 comments:

azreen said...

saya ni pun tgh dok carik idea nak buat kek/kuih....thanks la....nnti blehla nak cuba....

fzmenu said...

Hi Suzi...

Sedap tu, nampak kek nya pun gebu. Tu akak nampak je, belum lagi rasa, kalau dapat rasa...ouhhh....hehehe

GreenJade said...

harus ku cube nih..tumpang cilok ye akok cayang ihiks :D

zureen @ mama said...

Kalau gantikan daun pandan dengan pandan paste boleh ke??

Hana Yusuff said...

kek ni nampak menggiurkan. saya c&p ye..harus cuba!

dina said...

nampak mcm sedap, mestila sedapkan, air tangan kak suzi... tekstur dia nampak lembut, harus cuba ni!

ima said...

dah banyak umah ima tengok kek ni...nampak sungguh sedap...rasanya nak kena cuba jugak ni...kot kena dgn selera...

Sasha said...

wah!! guna santan pulak! camner lah agaknya rasa kek santan ni... lemak berkrim...

Suzi said...

Azreen, trylah buat...sedap!!

fzmenu,
akak, lemak kek ni ala2 baulu rasanya ..sedap!

GreenJade,
Haruuuuus!!!


zureen @ mama,
boleh je....akak pun guna pandan paste gak...hihihi

Hana Yusuff,
trylah hana...
lama tak nampak hana...sihat??

dina;
sedap dina...tapi bkn sbb akak yg buat...resepinya dah memang sedap. tapi yg sebenar beanrnya Allah yg bagi rasa sedap...kan??


ima,
trylah ima..bhan pun senang je...