Monday, August 25, 2008

Nasi Ayam Belanga


Minggu lepas lagi dah try nasi ni...sedap...rasa mcm nasi ayam...(nama pun nasi ayam hehehe...) Ambil resepi dr rinnchan fp...tq kak rinn sharing this resepi.
Sumber : Buku Resipi Tradisional KELUARGA

Bahan-bahan:
2 pot beras
2 sudu besar minyak sapi ( Ganti dengan majerin pun boleh)
Rempah tumis..Bunga cengkih, bunga lawang, kayu manis, buah pelaga, jintan manis, jintan putih.
1/2 ekor ayam, direbus dengan air secukupnya
Garam seukup rasa
1 batang serai
3 ulas bawang putih
1 inci halia
1 sudu besar minyak bijan
2 sudu besar kicap manis

Cara-cara:
1. Ayam dibersihkan dan dipotong kecil2. Rebus ayam + garam + serai sampai empuk. Simpan air stoknya untuk memasak nasi.
2. Basuh beras dan toskan airnya.
3. Perap ayam seketika dengan halia + bwg putih yg telah ditumbuk. Campurkan sekali kicap dan minyak bijan.
4. Panaskan minyak sapi dalam periuk/belanga dan tumiskan bahan2 rempah hingga naik bau wangi. Masukkan beras dan kacau2 seketika. Terus tuangkan air stok ayam.
5. Bila nasi hampir masak, susun ayam atas nasi dan letakkan daun pandan. Tutup periuk dan biarkan hingga tanak. Sesekali elok di kacau supaya rata masaknya.

Cara hidang :
Boleh dihidang begitu saja bersama sup lebihan air rebusan ayam, kicap cair + cili padi dan cili sos cair + tumbukan sedikit halia.

# saya tak letak serai coz dah habis stok...

10 comments:

Akak said...

Salam Suzi...

Apa khabar? dah lama akak tak singgah sini...hehehe ni dah balik dah..

Sedapnyaa nasi ayam nih, nak cyba jugaklah..

Musliyana and family said...

sedapnye nasi ayam ni..leh anto nz tak??wah..nk puasa ni..cat umah pun dh tukar ekkk?cmne family?

ratna said...

slurpppp aduh..terliur dah ni..

Shais said...

salam suzi,

rajinnya mencuba....

saya bab mamasak ni lemah sikit...balik-balik resepi yg sama.

eddie dewanaga said...

mintak izin...
nak copy recipe, suruh mak masak,
mcm best!
:)

Suzi said...

salam Akak....
tu lah lama menghilang rindu rasanya...alhamdulillah saya sihat aje...cuba jgn tak cuba....

Suzi said...

salam diyana,
kalau duk sebelah rumah dah lama anto...nz tu...kena cuba sendirilah hehehe...isa dah beransud sihat tapi masih meragam lg....biasalah mood posa n raya dah dtg....

Suzi said...

salam ratna ...
silalah cuba...rasanya tak payah sgt pun. selamat mencuba.

Suzi said...

salam shais...
saya ni sejak duk adelaide ni baru rajin bab masak2 ni...dah terpaksa...puasa n raya ni makin rindulah mknan kat m'sia tu....

Suzi said...

to eddie dewanaga..
sila...tak payah mintak2 izin...
anak maklah ni ye...