Friday, August 29, 2008

Butter Roll - inti kastard

Butter Roll....resepi drp yani@myresipi.com.

Bahan-bahan:

  • 120ml susu segar
  • 50g telur
  • 300g tepung roti
  • 3 sudu besar gula
  • 1 sudu kecil garam
  • 60g butter
  • 1 sudu kecil dry yeast
  • telur untuk sapu - saya guna susu segar

# saya letak filling- kastard

Cara-cara

  1. Masukkan semua bahan-bahan ikut turutan dari atas ke bawah ke dalam breadmaker.. ON kan dan tunggu siap.
  2. Keluarkan dari breadmaker. Bahagikan kepada 12 bahagian dan buatkan bentuk bulat. Rehatkan 10 minit.
  3. Kemudian buatlah biar jadi bentuk kon.
  4. Canaikan biar jadi panjang lebih kurang 30-35cm.Letak inti kastad dan kemudian gulungkan.
  5. Biarkan naik 2 kali ganda. Sebelum dibakar sapukan dengan telur/susu segar.
  6. Bakar selama 10-12 minit pada suhu 180C. Jika roti belum perang, biarkan roti dalam oven selama lebih kurang 5 minit sebelum dibawa keluar.

8 comments:

Tirana said...

Huaaa..suzi..sedapnya.. Kalau dekat boleh ngendeng sikit..hehehe

intan said...

u nih mmg pandai masak lar, bila la aku nk pandai camtu,hehee...

Musliyana said...

salam suzi..wah..leh buka bakery nnt ni...nnt nak try la...antar la palmy skit..he.he.

Shada said...

salam suzi,

favourite saya ni...nak sikit:)

Suzi said...

salam tirana,
kalau duk deakt dah lama saya hulur...

Suzi said...

Intan...bkn padai masak tapi buat2 pandai hehehe...

Suzi said...

salam diyana..
dtglah bercuti kat adelaide ni pulak

Suzi said...

Salam shais...
boleh2...tapi jauhlah pulak...