Monday, September 6, 2010

Popia nestum Horlicks

Jejalan rumah kawan2 tertarik dengan resepi ni. Resepi dr Hasue, tq berkongsi resepi. Sedap buat kunyah2 di hari raya nanti...makan sekarang pun sedap gak. Krup krap krup krap...Kat dapur Izah dan Mas pun ada gak resepi ni...Nak buat pun senang je...

Bahan2:
  • 2 bungkus popia
  • 1/2 cawan nestum*
  • 1/2 cawan gula pasir*
  • 1/3 cawan horlicks 2*
  • sudu makan tepung gandum+sedikit air,jadi paste)-untuk melekat popia
  • minyak secukupnya(dlm 3 cawan) untuk menggoreng



Cara:
  1. Pisahkan kulit popia satu persatu
  2. Gulungkan dan 'gam'kan hujungnya dengan paste tepung.3. Setelah semua selesai digulung,gunting dalam 1 inci
  3. Goreng sehingga bertukar warna kekuningan,angkat dan toskan
  4. Kisar bersama bahan2 * menggunakan pengisar bahan kering
  5. Gaul bersama bahan 4 bersama bahan kisar semasa masih suam.
  6. Sejukkan sepenuhnya sebelum disimpan di dalam balang dan boleh dinikmati bila2 masa..


gulung....


potong...


goreng...

11 comments:

izahdaut said...

kak...wah dah try ye...akk saya ada prob masuk blog akk sebab ada malware detected virus la...masuk2 je terus gi tempt komen sebb sat gi jadi merah..apa pun..sedapkan popia tuuu

Yan said...

Salam Suzi, salam kenal

dah lama akak cari recipe popia ni.. Ni yg i suka blogger. Tak lokek recipe.. Penah tanya dgn org, kedekut...eeemmm ilmu kan patut dikongsi.. Nak cuba nanti..

Yati Ali said...

nampak kemas jer gulungan popia tu...sy pernah buat gak, mcm2 ruper..

Deliah's Deli said...

salam suzi...dah cuba resepi mas n izah nampak..mmg x cukup sebungkus klu buat mcm ni...:p~

Eiyna _ gadis aries said...

salam kak....
sedap yee popia tue.
pernah merasa skali jiran kasi. huh...sedap giler.tp popia tue dia potong serong.ina suka mkn tp nk buat huh xlarat terutama time nk gulung popia,sakit blakang wooo

ilahjy said...

salam suzie slmt hari raya. maaf segala kesilapan kak ilah ye.
kak baru mula mengokies hari ni 4 jenis sekali harungg anak2 dara menolong dari jam 9 pagi sampai saat ini jam 4.30 masaih lagi membakar...hehe sempat lagi buka dapo suzie kak dah print resepi ini dan nak buat esok pula..terliur tgok .. cantik tau potong cengini nampak kemas gitusss... izinkan kak ye ..kak pernah baca di dapo izah..

fa10 said...

kawan saya dr sabah pernah ajar buat kuih ni tapi namanya batang buruk.
kulit popia tu dipotong dulu dan gulung pada pen, lps tu tolak keluar, goreng dan gaulkan dengan bahan mesin tu..
org kata kalau nak sedap lagi guna tepung kacang hijau, macam Ako's Cookies tu..

Mak Su said...

wow! popia nestum! lain dr yang lain, tp x sempt nak salin, bergegas hari ni.....

suzi, selamat hari raya, maaf zahir batin, hati2 di jalanraya

Suzi said...

izah,
memang sedap...krup krap krup krap...

yan,
salam kenal, patutnya camtulah...mana blh kedekut ilmu..kan? selamat mencuba...rugi tak cuba hehehe...

Yati Ali,
saya lipat 2 dulu kulit popia tu....tinggalsikit yg hujung. bila tebak,lebih senang nak gulung.

Deliah's Deli,
utk raya kena buat lain hehehe...

Eiyna _ gadis aries,
buat sikit2lah eiyna,hari sikit esok buat lg. taklah penat sgt hehehe...


kak ilahjy
salam menyambut hari raya juga utk akak sekeluarga.utg akak ada pembantu...sy buat sorang sbb kalau anak2 join...teruklah pula nak kemas hehehe...ambil je mana2
resepi kat sini kak...memang utk dikongsi pun.

fa10,
yg ni pun rasa lebih kurang btg buruk gak...lg senang buat...itu yg ptg ...hehehe...

mak su,
dah nak balik kg ke?
sy khamis baru balik.
utk maksu n famili juga, selamat hari raya ...maaf zahir batin. berhati dijalan raya.

* balik dr kg blh buat kuih ni ...

ibh said...

ooo..senang jer buatnya rupanya..sue ia2 lah order..Tak reti lak nak buat sendirik..

Selamat Hari Raya dari sue ya

Eita Yayang said...

nk order popia nestum+susu+horlick & kueh makmur inti kacang tanah leh whatsApp/sms 0137064346..hrga sgt brpatutan..tq=)