Thursday, October 21, 2010

Ketupat Sotong Terengganu.

Ni rasanya baru kali ke-2 sy buat ketupat sotong sendiri. Biasanya hanya tolong-tolong mak. Selalunya buat versi Terengganu. Belum pernah buat versi Kelantan. Resepi ni sy ambik dr SINI. Resepi asal dr FP Kak Hanieliza. Terima kasih berkongsi resepi. Saya buat sikit je...




Bahan-bahan:

1 kg sotong
400 gram beras pulut [rendam dalam 1 -2 jam]
5 cm halia (dimayang)
3 biji bawang merah (dimayang)
1 sudu besar halba
4 cawan santan [dari 1 biji kelapa]
Lidi kelapa dipotong 2 inci
1 sudu kecil gula
garam (secukup rasa)



Cara Membuat:

1. Sotong dibuangkan kulit nipisnya dan dibasuh sehingga bersih. Tos kering.
2. Kukuskan pulut sehingga naik wap.

3. Angkat pulut dan masukkan dalam mangkuk. Gaulkan dengan 1 cawan santan yg telah dicampurkan garam.
4. Gaulkan pulut sehingga sebati dan berminyak.
5.Masukkan pulut anggaran 3/4 badan sotong.
6. Tutup badan sotong dengan lidi kelapa yang dipotong supaya beras pulut tidak terkeluar.
7. Rebus sotong tersebut dengan 1 cawan santan sehingga masak dengan api sederhana.
8. Masukkan lagi 2 cawan santan ,halia, bawang, halba, gula & garam.
9. Masakkan sehingga mendidih dan agak pekat.







***PENGUMUMAN
: Esok insyaAllah ada suprise kat blog ini....nak tahu apa dia...TUNGGUUUUUUUUUU.....



9 comments:

zureen @ mama said...

Dah lama zureen teringin nak cuba masak ketupat sotong ni..Zureen minta resepi ye.. :)

hana said...

akakk.. nk tnya soklan bodo sket nih.. sebenarnya ketupat sotong nih makan cenggitu jer er kak? xde cicah apa2 er? ker makan ngan nasi erk?? adehhh....mintak maap cikgu tak ajor abeh bab sotong.. hihi

m.a.r.i.n.a.r.i.z.u.a.n. said...

wah2 ada kejutan.. kene tggu nie.. ada jemputan makan ketupat sotong kew esok? hehehe...

Yati Ali said...

cam senang jer ya buat ketupat sotong ni..sy dah lama nak mencuba, tp tx tahu step by step. tq suzi krn berkongsi cara2 membuatnyer...akan di cuba...

K.Nor said...

dah lama tak buat tupat sotong.. baru2 ni beli sotong tp tak cukup saiz.. jd korban lauk lain :)

Deliah's Deli said...

salam suzi...surprise? best tuh...nnti2, kiter nk teka dulu...suami suzi menang myselangorstory hari tu kan :)))

Suzi said...

zureen..
sial...selamat mencuba..:) hantar sini sikit ye...hehehe

hana,
tak tahulah org lain....akak mkn mcm tu je...sotng tu n kuahnya tu...
rasanya mkn dgn nasi pun ok gak kot...my hubby mkn camtu..

marina
tungguuuuuuu....

yati ALi,
senang je...trylah...

Kak Nor,
sotong sy tu taklah besar pun...tapi sbb teringin nak mkn..

deliah,
myselangor story bln nov baru keluar result. dah vote? hehehe.
tungguuuuu...

isdokmar said...

ape maksud
2. Kukuskan pulut sehingga naik wap.??
smp pulot tu masak ke 1/2 masak??

Suzi said...

isdokmar,
ha a' sampai 1/2 masak.