Tuesday, October 19, 2010

Ikan Pekasam

Siapa suka ikan pekasam?? Ramai yg suka rasanya...lauk pembuka selera. Saya yg tak berapa suka ikan masin pun suka ikan pekasam. My hubby suka sgt ikan pekasam...Iman pun dah belajar-belajar makan ikan pekasam. Biasanya kami beli kat pasar malam...yg orang kampung buat. Masa bulan puasa hari tu ada juga kami kirim kat kawan beli pekasam Grik...tempat yg terkenal deangan ikan pekasam...(kalau tak silap...). Saya mula kenal dan jatuh cinta ikan pekasam ni dari seorang kawan yg duk Kedah masa belajar kat UKM dulu. Masa duduk Adelaide hari tu pernah gak mencuba buat sendiri tapi tak berapa menjadi hehehe...




Ni dia pekasam ikan lampam yg kami beli kat Pasar Malam Seri Iskandar semalam...RM5.


Siap digoreng untuk dinner malam tadi...umph! terangkat!


Ni pulak RM3...ikan talapia rasanya...



Jumpa buah kuini lagi!!! RM 6/kg. 4 biji tu = 1 1/2 kg....Bakal dimakan lunch jap lagi...Jangan jeles ye wahai kawan-kawan ku terutama yang kat perantauan....


6 comments:

Mas said...

wah...sedapnya tengok pekasam tu....

Mak Su said...

suka gaks, nak buat sendiri cadangnya.....

mummyseri said...

salam kak suziey..walah leleh nengok pekasam tu..peberet kami skluarga jugek..kalo balik sana msti bawa balik sini..

Noorma Ismail said...

cesss...bukan kat perantauan jer jeles, kami kat KL ni pon jeles gak taww....huhuhu..kat KL takde kuinin....Suzi..cepat la tanam pokok kuinin tu...nanti leh kami datang panjat pokok kuinin tu...

Suzi said...

mas,
mas pun suka ye...

mak su,
hantar sini sikit...kita tak tahu buat. tak pun kongsilah resepi...hehehe


seri,
sedap kan? bertambah2 mkn nasi.

noorma,
oklg 2 thn sy tanam...tunggu rumah senriri siap hehehe...

lov-note said...

lov xreti mkn ikn pekasam, rasa mcm mkn ikn busuk, myb coz xprnh mkn kot eh..tgok2 kwn2 ske giler mkn rsa jelez plak..tp blile cube..ermmmm

buah kuini!!! sedapnyer la kt mana boleh dpt eh...