Tuesday, September 1, 2009

Menu 8 Ramadhan.

Roti canai dan kari ayam...roti canai segera..."kawan" hihihi. Sayur nasi dan kari ayam.



Bubur Pulut Hitam

Kegemaran hubby dan Iman....selalu buat main campak2 je tapi kali ni tengok resepi Mat Gebu...tapi ceduk resepi kat dapur kak Ct...terima kasih kalian berdua...Saya hanya guna santan dalam tin, agak2 je...


Bahan-bahannya:
1 1/2 cawan pulut hitam, cuci dan rendam 4 - 5 jam
1 1/3 cawan gula (nak manis tambah lagi)
1 helai daun pandan, disimpul
1 biji kelapa, diparut

Cara-cara:
1. Toskan pulut hitam kemudian rebus hingga pulut kembang. Tuang 1/2 cawan air masak dalam kelapa parut, ramas dan perah untuk santan pekat. Tuang lagi 700 ml air, ramas dan perah untuk santan cair. Ketepikan.
2. Dalam pulut yang telah kembang tadi, masukkan daun pandan, gula pasir dan santan cair, masak atas api sederhana hingga mendidih dan gula hancur. Kacau rata dan rasa, jika kurang manis tambah sedikit lagi gula. Biar mendidih sekejap dan boleh matikan api.
3. Campur 1/4 camca teh garam ke dalam santan pekat tadi, kacau rata. Senduk bubur pulut hitam dalam mangkuk, sudukan 1 camca besar santan pekat. Gaul rata sebelum dimakan. Simpan santan pekat dalam peti sejuk jika tidak habis...


1 comment:

Deliah's Deli said...

sedapnya bubur pulut ketan tu.smlm tgk kat kedai tp tak tcapai la pula sebab tak tahu bila nak masak.tgk gambar je la nampaknya :)