Monday, September 7, 2009

Menu 16 Ramadhan

Semalam kami berbuka dengan mee kari, mee sup (utk anak2) dan cekmek molek/mek comel

Mee Kari


Resepi dr dapur CMG(dapur tanpa sempadan)...tapi ada juga bahan yg sy tak letak sbb takde, mcm buah keras...terima kasih CMG berkongsi resepi...minta izin copy paste ye...


BAHAN KUAH :-)
300 g daging @ 1/2 ekor ayam
10 - 15 ekor udang, dibersihkan
250 ml pati santan
1500 ml air
1 batang lobak merah, potong berbaji
1/2 batang terung, didadu
1 biji tomato, dibelah 4
1-2 camca besar cili kisar
1 keping asam gelugor
Garam dan gula secukup rasa
6 biji bawang merah*
3 ulas bawang putih*
1 inci halia*
1/2 inci kunyit hidup*
5 biji buah keras*(*dikisar halus)
3 camca besar rempah kari daging

BAHAN TUMIS :-)
3 biji bawang merah, dihiris
2 ulas bawang putih, dihiris
2 tangkai daun kari
1 batang kayu manis
1 kuntum bunga lawang
2 biji buah pelaga
4 kuntum bunga cengkih
BAHAN MEE KARI :-)
1 kg mee kuning, cuci, dan celur sekejap, toskan
Taugeh, dicelur sekejap
Hirisan daun sup/daun bawang
Tauhu, digoreng dan hiris
2 keping fish cake, goreng sekejap dan hiris
Bawang goreng
Hirisan cili hijau/cili merah
Belahan limau kasturi

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. UNTUK KUAH :- Satukan rempah kari, cili kisar dan bahan kisar halus, kacau rata. Panaskan minyak dalam periuk, masukkan bahan2 tumis dan masak hingga harum, masukkan bahan2 rempah tadi dan tumis hingga terbit minyak, gunakan api perlahan. Masukkan daging @ ayam, kacau rata dan biar kecut sekejap. Tuang air dan biarkan mendidih, perlahankan api dan masak hingga daging/ayam lembut. Masukkan lobak. tomato dan udang. Biar mendidih.Tuang pati santan dan masukkan asam gelugor. Tambah garam dan gula secukup rasa. Bila mendidih, masukkan terung. Masak sekejap, rasa dan jika ok boleh matikan api.
  2. PENYEDIAAN MEE KARI :- Ambil mee secukupnya dan letak dalam mangkuk sesuai, tuang kuah dan letak bahan lain. Perah limau kasturi sebelum dimakan.....



Mee Sup


utk anak2 mee sup ...sup tu guna resepi sup ayam mamak....boleh makan dgn nasi untk sahur nanti.


Cekmek Molek/Mek Comel




19 comments:

cHeRyNa PiReS said...

ada kawan sha dia mmg giler sangat makan cik mek molek nieh setiap hari. sedap gak...tp kena tgk tpt yg nak dibeli sbb pernah kami beli...basi dan masam...

Deliah's Deli said...

wah...'kemas rumah' juga nampak.tema flora...tentu nampak ceria di pagi raya :)

ima said...

salam suzi...mee kari,mee sup dan cek mek molek...semuanye kegemaran kami kat sini...tapi dah lama tak buat cek mek molek...hari ni pun ima cadang nak buat mee sup...

p/s..memang nampak cerialah umah baru ni...

Shais said...

hari-hari makan nasi, kadang-kadang jemu jugakan....cekmek molek tu memang terliur....saya dah lama tak beli.

ain said...

mee kariiiiiii!!!!! my fav!!!! nak buat gakkkk!!!!

deeja said...

ya ampun...sedapnyer mee kari,teringin dbuatnya.....tapau kat deeja sikit bole...hihi.../...apa2 pun slmt masak-memasak yeeee

mummyseri said...

kak suzi..mmg sungguh molek je cekmek molek yg akak wat..
kalo kite wat musti gemok gedempol aje :)

mamasya said...

Samalah menu kita mee kari dan cik mek molek...tp belum sempat update dlm fp lagi. mee kari favorit anak2....bertambah2 mkn.
bingka kentang tu...mula2 ingatkan kulit tat sbb comeii bentuknya...
lasagna buat hari tu...copy dr dapur Suzi...anak2 suka. tk kongsi resepi.

Blog Joker said...

wah mantap nih makanannya

Mak Su said...

maksu mesti kena prepare nasik gaks, dorang kat umah tu memang nasik jer.... huhuuuhu, tak merasaler nak bermee :(

zureen @ mama said...

Rajin sungguhlah Kak Suzi memasak juadah...mcm2 ada..

CT Delima said...

suzi...kalau k.ct datang umah suzi, jangan buat mee kari tau. K.ct ni tak makan kari hehehe. Buat ler mee udang ker, mee ketam ker hahaha main oder jer ni hehehe

fzi said...

sedapnya mee kari tu suzi...akak suka...kalu kat sini, tempat faveret nak cari mee kari sedap kat kuala kubu "kak kiah mee kari" hehehe

Cek mek tu...mmmm best!

Sasha said...

Ya Allah Suzi!!! Semua ni fav Sha... mee kari... mee sup..., cek mek molek... aduh... tak tahan betul tgk menu kali ni!!!

Suzi said...

sha,
try buat sendiri..puas hati. senang je pun.

deliah,
hihihi, cantik ye? sempena raya n spring...

ima,
mee sup? sedap tu...hantar sini sikit hihih.
spring...kena ceria penuh warna2 warni hihihi

shais,
blh try buat...senang je.

kak ain,
dah buat jgn lupa hantor sini...saya pun suka hihihi

Suzi said...

mamasya,
sama2. buat bingka dalam tu sbb malas nak potong hihihi.
anank2 sy pun suka lasagna tu...tq utk ros berkongsi resepi.

deeja,
blh je tapau...tapi sampai sana tinggal mee je kuahnya dah tumpa hihihi...

seri,
buat comel2 utk mulut comel rumah ni...biar senang makan hihihi..

maksu,
kalau teringin sgt blh je beli...nanti kempunan hihihi...

blog joker,
tq!

Suzi said...

kak ct,
ok...take note tu...hihih bila nak dtg sini? kami nak balik dah ni hihihi...

kak fzi,
kami memang suka cek mek tu...tapi sini susah nak dpt keledek putih tu...mcm bermusim. sekarang tangah byk...

sasha,
sabor...sabor...hihihi...

Suzi said...

zureen,
takdelah mcm2...kuih sejenis je satu hari hihih...

[-suziey-] said...

meriah buka posa kak suzi yek..rajin buat mee2 bagai..sy beli jek..ekek:D