Wednesday, September 30, 2009

Cok Bantal

Semalam buat roti jala, makan dengan kuah durian( guna lempuklah). Kuahnya masih berbaki, jadi teringatlah nak buat cok bantal.

roti jala semalam...



dah ramai kawan2 yg buat cok bantal ni...resepi dr MommaMia@myresipi.com. Terima kasih berkongsi resepi,sy minta izin copy-paste ye...Sedap!!, lebih kurang mcm cakoi....mcm donat pun ada gak...Asal resepinya makan dengan sambal bilis.


Bahan-bahan ( 4-5 org makan )

  • 3 cawan tepung gandum - diayak
  • 2 sudu teh yis
  • 3 sudu teh garam
  • 3 sudu besar gula halus
  • 3 sudu besar butter / margerin (suhu bilik)
  • 1 biji telur
  • ¼ cawan air ( tambah@kurangkan bergantung doh)
  • Bahan - Bahan Sambal Bilis
  • 150 - 200 gm ikan bilis (dibasuh dan ditoskan)
  • 1 labu bawang besar dimayang
  • 6 ulas bwg merah (Ditumbuk /blend)
  • 3 ulas bawang putih (Ditumbuk /blend)
  • 4-5 sudu cili boh
  • 1/2 inci belacan (Ditumbuk /blend)
  • ¼ cawan air asam jawa (lebihkan kalau suke masam)
  • Garam dan Gula secukupnya

Cara-cara

  1. Untuk CokBantal: Campurkan semua bahan-bahan kecuali air dan kacau. Masukkan air sikit-sikit sambil uli doh.Uli sampai sebati dan licin.Tutup mangkuk doh dan perap selama 30 minit. Canai setebal 1 cm dan potong ikut pattern yang anda suka.(kite potong bentuk bantal peluk =P) Goreng dalam minyak deepfry yang telah dipanaskan sampai warna keemasan..nampak garing..SIAP!
  2. Untuk Sambal Bilis : Tumiskan bahan blend hingga garing sikit.Masukkan cili boh dan goreng hingga naik minyak.Tambahkan air asam, gula dan garam.Masukkan ikan bilis dan bawang besar dan goreng hingga masak. Happy trying! =)
  3. *Suggestion : Masak sambal bilis dulu supaya boleh nikmati cok bantal panas-panas.



Kali ni kami mkn dengan kuah durian , lain kali blh try mkn dengan sambl ikan bilis pulak...dengan sambal sardin pun ok kot...



7 comments:

ain said...

anak2 akak suka mkn cakoi. ingat nk try buat...tp asyik tak jadii aje sbb senang nak dapat yg pns2.hehe

Deliah's Deli said...

cun la roti jala yg warna kuning tu.leh tackle, hehehe :)

Sasha said...

cok bantal ke nama dia... haha.. tau makan jer... buat tak pernah... orait jugak yer mkn ngan durian...

ima said...

ima sekeluarga memang suka makan cakoi...kalau pekena dgn kopi panas memang ummp...

blogresipi said...

Alahai comel2 nye bantal golek dia... :)

blogresipi said...

Alahai comel2 nye bantal golek dia... :)

排骨酥May said...

徵信社,尋人,偵探,偵探社,徵才,私家偵探,徵信,徵信社,徵信公司,抓猴,出軌,背叛,婚姻,劈腿,感情,第三者,婚外情,一夜情,小老婆,外遇,市場調查,公平交易法,抓姦,債務,債務協商,應收帳款,詐欺,離婚,監護權,法律諮詢,法律常識,離婚諮詢,錄音,找人,追蹤器,GPS,徵信,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信社