Tuesday, December 23, 2008

Cekodok Epal

Tak tahu nak masak kuih apa pagi tadi...teringat kat cekodok epal Hana...epal pun ada so...nilah hasilnya cekodok epalku...tak secantik cekodok epal tuan punya resepi... Hana. Thanks Hana berkongsi resepi....anak2 saya suka....


Bahan-bahan

  • 1 biji Apple - buang kulit n cincang halus (hana gune epel merah)
  • 3-4 sudu mkn gula perang- ikut tahap kemanisan yang dikehendaki (guna gula biasa je)
  • 1 cawan tepung gandum
  • 3 sudu mkn tepung roti
  • 1/2 sudu kecil baking powder
  • 1/4 sudu kecil soda bikarbonat
  • air secukupnyer
  • garam secubit
  • * klu ada tepung selfrising skip tpg gandum,tpg roti n baking powder.

Cara-cara
> masak epel bersama gula perang atas api sederhana. masak hingga epel lembut.sejukkan.
> Mangkuk lain, satukan tepung, baking powder, soda dan garam.gaul.
> masukkan epel. gaul lagi.then masukkan air sedikit demi sedikit hingga adunan mcm wat cekodok pisang.
> panaskan minyak. then goreng macam biasa hingga kekuningan.
> note : utk mendptkan bentuk yg comel, gunekan hujung jari anda yg lima tuh dan cubitkan (tul ke istilah ni?? :D ) adunan ke dalam kuali. hana wat cekodok tk gune sudu ye.. :) tp yg nih nak cepat jd tk comel sgt cam cengkodok semalam.. heeeeee....

14 comments:

Zureen said...

Seronok dapat bercuti2 Australia ye..wahh!cengkodok epal yg kak suzi buat nampak menyelerakanlah..

Puan Nora said...
This comment has been removed by the author.
Tie said...

First time tahu ada cekodok epal...hi hi..mesti sedap tu..

mother of two said...

tak pernah dgr pun cekodok epal nie.. hehehhe takpe resepi baru. oleh kerana kat sini takde ladang epal..sy tukarkan jadi cekodok kurma sbb pokok kurma bersepah kat tepi jalan...hehehehehe.

ct_as said...

bukan cubit kak suzi..tapi..jemput (kata org klate) sebab tu cekodok org klate panggil jemput-jemput..hehe..

kakchik said...

baru minggu lepas kakchik tengok hana buat cekodok ni, hari ni suzi pulak yang buat.
rasanya petang ni nak buat jugalah, epal ada 3 biji kat rumah tu... senang je nampaknya.
kakchik ni nak masak yg senang je...

along said...

sedapnya ...........cokodok epal kene try ni.....tu pun kalu rajin..he..he..

bozzobattousai said...

teringin pulak saya nak try cekodok epal nih...nanti ujung minggu saya blik kg nak suruh mak saya buat...

azreen said...

dapat makan cekodok time panas2 sedap nye suzi....yum-yum

naz ilyn said...

Salam...

betul ker sedap...?? kalau sedap nak cubalah mesti tak rugi.

p/s: belum pernah dengar... merasa apa tah lagi..

Shais said...

rasanya masam-masam manis ker...tentu sedapkan, anak-anak belum tengok resepi yg nie...kalau diorang tahu mesti suruh buat...hihihi

[yAN!e][pUTraJAya] said...

1st time yanie dengar cekodok epal...hehehhe mcm sedap jer kak suzi...

nak kena try nih....ahaks~~~

(^_^)


aliadijamina said...

nampak sedap lah suzi.. mesti rasa pun best.... wah tetiba rasa mengidam cekodok apple...

^aNgRiAni^ said...

waa...first time tgk epal dijadikan cekodok
nampak sedap laa kak Suzi :D