Thursday, April 2, 2009

SIMPLE CHOCOLATE CUPCAKES

Sepadan dgn namanya...senang nak buat...bahan2 pun senang je.
Terima kasih buat Maklang Azie dan Kak Rinn kerana sharing resepi ni...saya copy-paste je dr FP Kak Rinn



SIMPLE CHOCOLATE CUPCAKES
Sumber : Lizcookies @ maklang's via
Kak Rinn

Bahan-bahan A :
2 cwn tepung serbaguna/tepung gandum
1 cwn serbuk koko
2 tsp baking powder
2 tsp soda bikarbonate
3 tsp serbuk instant nescafe
Secubit garam halus

Bahan-bahan B :
2 cwn gula castor - gula kastor saya dah habis...pakai gula biasa-1 1/2 cup.
1 cwn minyak jagung/minyak masak
1 cwn susu cair
3 biji telur

Bahan C :
3/4 cwn air panas

Cara-cara:
1. Di dalam mangkuk pengadun, campurkan semua bahan A yg telah diayak.
2. Di dalam bekas lain, campurkan semua bahan B dan pukul sebati.
3. Putar bahan A perlahan2 sambil dimasukkan bahan B sedikit demi sedikit sambil terus memutar. Lajukan putaran sehingga semua sebati.
4. Tuangkan air panas dan putar sebati.
5. Isikan ke dalam paperliners atau souffler. Bakar pada suhu 175 darj cel selama 20min-25min bergantung kpd oven masing-masing. Jika membakar dlm bentuk sebiji kek, gunakan suhu 160 darj cel selama 60min atau sehingga masak.



Rasanya pun sedap...lembut...dan yg utama anak2 saya suka..






Berita Dari Tanahair.....

Pagi tadi saya dapat berita dr famili kat kg...adik saya dah selamat melahirkan anak pertamanya. Baby girl. Due dia sebenarnya akhir bulan ni tapi semalam masa checkup BPnya naik tinggi terus refer ke hospital..pukul 2 am bersalin. Kisah sama seperti saya lahirkan Iman dulu cuma dia bersalin normal.
Dah 3 org anak saudara saya...semuanya belum pernah saya tengok. Yg dua lagi belah my hubby...seorg 2 thn lebih dan sorang baru lahir bln 3 hari tu.
Tahniah buat adik saya, K.Ngah dan Ali...serta adik ipar, Irham dan Farah. Kami doakan moga semuanya sihat sejahtera...panjang umur bertemu kita nanti....





12 comments:

Anonymous said...

adus!!sdapny..sy mmng suka mkn cup cake ni..tp wtny mls..huhuhu

Rinnchan said...

Salam Suzi,
Waaaah...dah siap buat rupanya CC simple ni. Yg penting..ringkas, mudah dan sedap. Thnx sbb rajin mencuba resipi2 dr dapur krinn.
Tahniah juga atas kelahiran orang baru ituu...."wink"

are said...

wahhh...pantasnyer suzi..kt baru jer nk salin resepi..

ain said...

tahniah dpt anak sedara lagi. tahun depan boleh le berkumpul ramai2.

akak suka resipi yg simple2 ni, sesuai beno ngan org yg 'rajin' mcm akak.hihi

Tie said...

Kak tie dah lama mengidam nak buat cupcake atau muffin ni...tapi masalahnya stok cawan kertas muffin tak de...puas cari merata supermarket dan kedai...yang ada kecik sangat..hu hu...geram pulak..!!

bunga-bunga cinta said...

salam....
kak.. dah lame yus x kunjung
skang yus tgl sesorg..
osmate dah xdtg qatar..
tgk muffin tu teringat kt die...
dulu die rajin wat sbb anak2 die suka sgt... ni duk sorg xda ler rase nak wat...huhuhu...

naz ilyn said...

salam...
tahniah dapat ahli keluarga baru...
bilalah dapat berlajar buat muffin atau cupcake... perasa coklat tu mesti budak2 suka...

Anonymous said...

wah cupcake coklat...mesti sedapkan...senang lak nak membuatnya...

tahniah bertambah anak saudara...

Suziey Ahmad said...

uish mmg sedap nmpk cupcakes nih.moist jek..tp kan kak suzi..xpahit ke ltk nescafe 3 sudu? kalu ganti milo agk2 sedap x..n jadi camni x..moist..kot2 bantat la plak..ekek:D

neway congrates to ur sister ;)

Shada said...

suzi,
saya ni pantang tengok cupcake ....sedap belaka...rasanya suzi pun tahu..hihihi

tahniah buat adik suzi for new baby...selamat berpantang dan jemputlah tengok sling saya (boleh mencuba...hihihi)

Suzi said...

reen,
rajin2kanlah buat...simple je...

Kak rinn,
tq k.rinn sharing resepi simple n sedap ni...u pasal cepat je buat :)


are,
yg senang n simple cepat je buat ....kalau yg byk 'kerja'...kena tunggu rajinlah hihihi....

kak ain,
bkn utk akak saja...sesuai utk saya gak...


kak tie,
ye ke??...mcmmana blh jadi gitu. org trg tak minat buat cc ke...
saya ada namapak ada blog yg jual cawan cc ni online...lagi cantik...tak ingat dah kat blog mana...try kak tie google.


yus,
alahai kesiannya tinggal sorang2... mcm tu beli aje berbaloi.
mcmana cuti2 hari tu...sure best...mesti teringat2 lagi kat org kg, kan?

naz,
betul tu .
apa2 pun kalau ada coklat mesti
budak2 sukalah...

ima,
sbb senang tu yg cepat je buat....hihihi....

suziey,
alhamdulillah tak pahitlah pulak...trylah...
nanti kalau suziey tukar letak milo...ckplah hasilnya ye...

shais,
sebenarnya saya ni tengah fikir nak hadiahkan dia sling shais tu...tengah tengok2 n fikir2 ... nanti saya ckp...hihihi

azreen said...

tahniah diatas kelahiran org baru dalam keluarga suzi..... :-)