Thursday, November 18, 2010

Sup Daging Pedas Masam dan Bendi Celur dan Sambal Belacan Mangga

Assalamulaikum. Masih beraya ke? Saya kat sini dah macam hari biasa. Dapat cuti raya sehari je semalam. Hari ni anak-anak dah sekolah mcm biasa dan hubby pyn dah kerja. Tak rasa sangat kemeriahan beraya. Mungkin sebab raya haji je kot. Tapi rasanya dulu2 raya haji pun meriah je. Harap tahun depan dapat cuti panjang, dapat raya kat TRG...lebih meriah.



Alhamdulillah dah kenyang dah kami...lunch kami hari ni. Daging korban yg orang bg kat MIL semalam. Sedap betul, daging fresh . Geng pula denga sambal belacan mangga dan bendi celur serta telur dadar. I like!! menambah nasi...hehehe. Camnelah nak slim ni...


Sup Daging Pedas Masam

Bahan-bahannya simple sekali! Macam buat singgang je, tapi takde lengkuas. Simple tapi sedap! Cili padi tu sy letak sikit je sbb anak2 tak makan pedas....tambah masa hidang pulak. Kunyit hidup pun takde, saya letak kunyit serbuk je sikit , buat syarat. Resepi dari dapur Cik Mat Gebu...thx CMG berkongsi resepi ye...


BAHAN-BAHANNYA :-)
  • 500 gram daging,hiris nipis, cuci dan toskan
  • 1 biji tomato, belah 8
  • 2 inci halia tua, hiris halus
  • 5 ulas bawang putih, hiris halus
  • 1/2 inci kunyit hidup, hiris halus
  • 10 biji cili padi, diketuk
  • Garam secukup rasa
  • 5 biji limau kasturi, ambil jusnya
  • Air secukupnya untuk merebus
  • Hirisan daun sup, untuk hiasan
  • Hirisan cili padi, untuk hiasan
  • Bawang goreng, untuk hiasan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Masukkan daging tadi bersama, halia, bawang putih, kunyit hidup dan cili padi ketuk. Tuang air secukupnya dan masak hingga mendidih. Kecilkan api dan renih hingga daging empuk.
  2. Tambah garam secukup rasa dan jus limau kasturi (yang ni bergantung pada tekak masing2, nak masam tambah lebih, nak kurang masam letak sikit yea). Kacau dan masukkan tomato, biar masak sekejap. Rasa dan jika ok matikan api.
  3. Senduk sup dalam bekas sesuai, tabur hirisan daun sup, bawang goreng dan hirisan cili padi. Hidangkan segera selagi hangat....


Bendi Celur dengan Sambal Belacan Mangga

Resepi dari dapur Hana, cuma saya letak mangga muda dalam sambal belacan tu...ganti limau kasturi.Mangga tu ambik kat kg semalam...ada banyak lg tu. Nak buat apa lg ye??
Bertambah2 seleraku...Thx Hana, akak copy-paste ye.


Bahan-bahan

  • Bendi - celur
  • Sambal belacan:
  • *¼-½ cawan cili padi- bergantung kepedasan masing2
  • *1 batang cili merah - hiris
  • *2 biji bawang merah kecil - hiris
  • *1 ulas bawang putih - hiris
  • *1 inci belacan
  • *sejemput ikan bilis kopek
  • limau kasturi - sy letak mangga muda
  • secubit garam
  • secubit perasa@gula
  • sedikit minyak
Cara-cara
  • Panaskan sedikit minyak dlm dua sudu besar. Cili padi belah dua supaya tak meletup ketika digoreng.
  • Masukkan semua bahan yang bertanda * ke dalam minyak panas dan tutup! Kecilkan api. Biarkan seketika. Kemudian angkat dan toskan.
  • Masukkan ke dalam lesung batu. Tambah garam dan perisa@gula. Tumbuk. Perahkan limau kasturi. Jika suka tumbukkan skali dengan kulit limau.
  • Siap dihidang dengan bendi celur dan ulam2an lain


4 comments:

♥L@dy @yU♥ said...

sedapnyer
mesti menu banyak daging kan

Suzi said...

hehehe...daging memanjanglah...tapi daging fresh ni memang sedap!

♥L@dy @yU♥ said...

khenn...
tapy ai teringin nak makan dging bakar cicah ayaq asam jer...
lama giler x makan :-p

ilahjy said...

lepas ni boleh buat kerabu mangga epal tauuu jgn simpan lama2 nanti lembekk tak sedap..simpan dlm aisbok ok juga tahan seminggu masih mengkal...