Friday, May 15, 2009

Hari Mee...

Semalam hari mee kat rumah ni...apa taknya dr pagi hingga malam menu mee je. Pagi2 makan roti tapi saya masakkan mee goreng utk bekal lunch anak2...so, pagi tu blh makan mee juga dan baki masih ada jadi lunch pum mee tu juga.




Mee Rebus Terengganu


Mee rebus Trg ni pulak utk dinner anak2. Teringat dulu2 anak2 saya cukup suka mee rebus ni...balik Trg selalu je beli kat kedai sebelah rumah tak pun nenek saya masak. Simple tapi sedap...Kalau mak saya buat kadang dia letak bebola ikan yg dia buat sendiri. Bila tengok kat dapur Ela hari tu teringin pulak nak buat utk anak2. Resepi copy paste je kat dapur Ela...thanks Ela...(sekapal tu...) Bahan berdaging yg dalam tu saya letak ayam je ....


BAHAN2:

  • 5 ulas bawang merah }
  • 2 ulas bawang putih } tumbuk
  • 1 sudu besar biji lada hitam }
  • 200 g mee..
  • seikat sawi potong
  • 2 biji telur
  • semangkuk udang
  • 2 buku tauhu
  • serbuk lada hitam
  • garam
  • perasa
CARA2

-panaskan sedikit minyak, tumis bahan tumbuk hingga sedikit garing
-masukkan air, garam dan perasa hinga mendidih
-kemudian masuk tauhu dan udang...tunggu hingga udang masak
-pecahkan telur..biar telur berbungkus elok..
-masuk lagi sawi n mee...
-bila hidang tabur serbuk lada hitam kalau suka pedas....



Kue Teow Goreng

Ni pulak dinner utk saya n hubby. Konon2 nak buat penang fried kue teow mcm NekPP buat tapi bahan2nya tak berapa cukup tapi buatlah juga. Hubby cakap sedap....tu yg penting hihihi.
Nanti lain kali beli bahan2 secukupnya dan buat lagi. Thanks NekPP berkongsi resepi. Saya copy-paste juga resepi asal dr NekPP, nanti nak buat lagi...

bahan2
  • 5 tbspn oil
  • 1 rounded tbspn roughly chooped garlic
  • 200 g ( 1 cup) medium size prawns; shelled
  • 200 g ( 1 cup) 'kerang'
  • 500 g fresh flat rice noodles ** kway teow maa
  • 200 g ( 4 cups) bean sprouts
  • 150 g (3/4 cup) chinese chieves ** ku chai maa
  • 4 eggs
  • salt
  • pepper
chili paste
  • dried chillies *sliced; soaked & drained
  • 1 tspn crumbled shrimp paste (belacan maa)
Sauce
  • 1 tbspn light soy sauce
  • 1 tbspn dark soy sauce
  • 1 tspn sugar
  • 1 tbspn water
cara2 msak seperti goreng mee mcm biasa ler yer.. jangan mareee ;)))

11 comments:

Sasha said...

have a nice weekend! rehat ler cukup2 suzi... dah penat memasak macam2 sepanjang hari!! hihi...

p/s: Sha ni hantu meee... nnti sha jd antu dtg umah suzi... woooooo....

Suziey Ahmad said...

mcm mee sup je kak suzi ...
tp kotiaw tu nmpk sedap:p

Mother of Two said...

saya pun suka makan mee.. hari nie makan mee maggie:)

ain said...

dua dua nmpak menyelerakan!yummyyy!!

azreen said...

saya pun suka makan mee....satu hari suntuk makan mee pun tak per....hehehe

Anonymous said...

samalah dgn kami sekeluarga seharian makan mee...pun tak pe, lagi suka...

apa2 pun mee suzi nampak menyelerakan...

zureen @ mama said...

Macamana Kak Suzi kekalkan telur tu berbungkus elok dlm mee ye??(jgn di kacau ke?)..

Suzi said...

sasha,
wooo jgn...dahlah hubby takde ni...hihihi.
tapi blh geng...saya pun suka mee terutama yg berkuah.

suziey,
sama je dgn mee sup tapi org trg panggil mee rebus.

shiela,
maggie kari sedap...teringin lah pulak....

kak ain,
yummmy...

azreen,
lagi pun mee senang nak dimasak kan?...

zureen...
haah...jgn kacau...

naz ilyn said...

salam...
terasa pulak nak buat mee rebus (kat johor panggil mee sup)lepas tu letak sambal kicap atau lada jeruk untuk sarapan pagi.

NekPP said...

salam suz!!! tersedak2 saya..ekeke buat maluu ajerr..rasa jauh lagii perjalanan nekpp...aper pon syiok kan share resepiii..mohon tunjuk ajar yeeee ;p

utk pegetahuan suzi..resepi tu dari kawan nekpp kat sini cina penang..mmg sedap tapi nekpp lupa ari tu nak pecahkan telor 4 bijik hehe dah snap snap baruuu terperasan..nasib ler labiii..tak puas hati nekpp buat gekk bak kata org tuu dah alang2..rugi kalau takk buat kannn...

Suzi said...

naz,
sedap tu...saya pun suka...lagi2 ada sambal kicap.

nekPP,
apa nak malu...hihihi