Tuesday, January 25, 2011

Bun Nestum + Milo



Assalamualaikum...ni projek meroti hari Ahad kemarin. Tiba-tiba mood meroti datang setelah sekian lama menghilang. Resepi sebenarnya idea dr resepi Bun Oat Coklat Chip kepunyaan Ros @jintanmanis.com. Oat takde ganti dgn nestum...lagi pun memang nak habiskan nestum. Coklat chip takde jadi tak letaklah....

Bahan-bahanya ( Untuk Doh)

  • 350gram tepung roti
  • 40gram Oats segera ( ros guna jenama quaker oats plastic warna biru tu)- ganti nestum
  • 2 sudu besar water roux
  • 3 sudu besar milo ( dibancuh dengan 2 sudu besar air panas)
  • 1 1/2 sudu besar marjerin
  • 3 sudu besar gula
  • sedikt coklat chip
  • 2 sudu kecil yis
  • 180 ml susu segar suam@ air suam

* untuk gliss*

  • 2 sudu besar susu segar +beberapa titik madu


*resepi water roux
,
ros buat separuh adunan je, adunan penuh di blog MamaFami, thankyou Mama
  • 25 gram tepung gandum
  • 125 ml air
cara-cara untuk membuat water roux
masukan semua bahan di dalam periuk dan kacau sehingga pekat dengan menggunakan api perlahan, setelah pekat angkat dan sejukkan sebelum digunakan, ( bahagi dua kuantiti water roux tadi, dan boleh digunakan utk 2 adunan roti)



Cara-caranya ( Doh Roti)

1. Buat doh roti, Kaedah 1, penggunaan Bread Maker (BM), masukkan semua bahan Doh kecuali coklat chip dan ikut arahan menguli pada BM masing-masing dan tekan Start, tunggu sampai siap di uli dan boleh terus ke langkah no. 4 di bawah.

2. Kaedah 2, Jika uli tangan, masukkan semua bahan doh kecuali coklat chip di dalam bekas adunan dan uli hingga tidak melekat pada tangan, Tips untuk dapat doh yang lembut, ambil plastic bersih dah letakkkan doh di dalam plastic tu, ramas-ramas beberapa minit, lebih kurang 8 hingga 10 minit, keluarkan dan uli semula dalam bekas adunan, anda akan dapat doh yang lembut dan elastik.

3. Kemudian perap doh dan tutup bekas adunan dengan plastic wrap atau kain bersih dan biar doh naik dua kali ganda. Selepas itu tumbuk-tumbukkan doh bagi mengeluarkan angin.

4. Masukkan coklat chip dan uli sebentar, selepas itiu bahagi doh pada 14 bahagian kecil , dan bulat-bulatkan kemudian susun atas dulang pembakar atau dalam acuan bulat . Boleh juga susun dalam acuan petak. Pastikan dulang pembakar di alas dengan baking sheet atau digliss dahulu dengan marjerin.

5. Setelah bun naik dua kali ganda, gliss pemukaan bun dengan bancuah madu+susu tadi, akhir sekali bakar pada suhu 180 darjah selama 18 ke 20 minit atau sehingga permukaan bun perang. Setelah siap dibakar, sejukkan atas redai dan simpan di dalam bekas bertutup, bagi mengekalkan kelembutannya. Selamat Mencuba.



hasilnya roti lembut...mmmm sedapnya.
happy anak-anak dpt makan roti ibu dia hehehe...


Jemput singgah ke http://comelote75.blogspot.com/

ada update pin kerongsang baru...:)))







4 comments:

Deliah's Deli said...

salam suzi...bau nestum dan milo yg bt kiter kemari nih..nk 2 ketui! :))

Unknown said...

Sedapnye..! Saya pon ada buat projek ni beberapa hari lepas. Tapi ada masalah lain. Sudahnya terbuang je.. Sdih.. Tah bila nak buat lagi..

Unknown said...

sedapnya roti ni gebus jer nengok...nk kena meroti lagi la nanti..:)

Suzi said...

salam deliah...ha a'...betul...betul..mkn pun sedap hehehe.

Hann,
apa sal? takpe boleh buat lg...

Nieza,
jom meroti lagi hehehe...jgn badan kita naik mcm roti udah le hehehe.