Thursday, July 8, 2010

Ikan Percik Kelantan


Resepi dr Fp Jie Jie's, terima kasih ye...sy minta izin copy-paste. Tak cantik ikan percik sy hehehe...maklumlah bakar kat kuali je...


BAHAN-BAHAN:
  • 6 EKOR IKAN KEMBUNG
  • 1 BIJI KELAPA AMBIL 5 CAWAN SANTAN
  • 5 ULAS BAWANG MERAH
  • 4 ULAS BAWANG PUTIH
  • 3 BATANG SERAI
  • 1 1/2 INCI HALIA
  • ASAM KEPING
  • GARAM
  • SEDIKIT GULA


CARA-CARANYA:
1. Ikan dibersihkan, dikelar dan lumur dengan garam dan kunyit.Dibakar.
2. Bila sudah masak, lumurkan dengan kuah percik. Dibakar dan dibalik-balikkan agar kuah meresap ke dalam isi ikan. Siap.





9 comments:

ain said...

mudahnya nak buatttt! tapi nape la sampai la ni, akak tak terbuat buat wlu pun teringinnnn sgt nak buat. jwpannyaaaaa...malas lah..apa lagi! hihi

Mak Su said...

makan dengan nasik panas-panas, marvellous!

Deliah's Deli said...

sedap nye :) hari tu saya try masak ayam mcm ni, sedap! :)

ima said...

sedapnya ikan percik tu...dah lama kak ima tak buat..walhal orang kat umah ni suka sgt...rasa mcm leceh sikit...sbb nak kena ulang alik bakar dgn santan tu...tp kak ima bakar guna mircowave..

Deliah's Deli said...

salam suzi...sodap ni-nak 2 ekor leh?

fa10 said...

blog baru nama comelote...
hari ni masak ikan percik pulok...
suzi org kelate ko?

Suzi said...

resepi ni memang simple. ...tu yg sy try hehehe...

fa10, sy org Trg

farhan ali said...

salam..

alahai kak, cne nk buat kuah percik tu? ni budak bru nk blaja masak hehe...

bkr kt kuali tu cmane pulak?

p/s: nk buat time bulan pose =)

Suzi said...

farhan ali,

salam akak pun tgh belajar2 masak...hehehe...
senan je ikan percik ni...ikut step2 tu...
bakar dlm kuali tu maksudnya akak letak minyak sikit kat kuali nonstik pastu letak ikan...atau blh je alas daun pisang dlm kuali pastu letak ikan...lg sdp kalu guna daun pisang...ada aroma...