Thursday, October 15, 2009

Crepes

Buat semalam...kali ni resepi dr joayee@myresipi.com...minta izin copy-paste ye...tq!. Makan dengan nuttela dan ada juga makan dgn sos kastad(lebihan dr sos kastad utk baby bread pudding kemarin). Anak2 saya memang suka...nak buat pun senang. Dulu pernah buat guna resepi dr All Receipe, klik SINI. Resepi lebih kurang je...

Bahan-bahan ( 8-10 )

  • 1 cwn tepung gandum
  • 3/4 cwn susu segar
  • 1/2 cwn air
  • 2 biji telur
  • 3 sudubesar minyak masak atau butter cair
  • 1/2 sudu kecil garam
  • filling option 1:
  • Cheddar cheese + can mushroom + can tuna
  • filling option 2:
  • pisang + nutella atau cokelat sos & makan bersama fresh cream
  • filling option 3:
  • lemon + gula

Cara-cara

  1. Crepe prep:- masukkan semua bahan dalam bekas, kacau sebati. tapiskan adunan untuk lebih licin dan lembut. Perap 30-1jam dlm fridge.
  2. panaskan pan crepe atau kuali leper yg besar. sapu sedikit minyak. masak crepe selama 2-3 min. ulangi process hingga semua bancuhan habis. Crepes yg dah masak boleh letak bertindan, insyaAllah tak melekat. tutp dalam cling film , simpan dalam fridge sehinga 3 hari. Atau bole juga simpan dalam freezer.
  3. Serving:- Panas pan, sapu dengan butter. letakkan sehelai crepe, ratakan filling. Lipat 2. Sapu butter lagi. Lipat lagi untuk bentukkan 3 segi. Hidang panas2.
  4. note: kalau suka yg garing, sebaikknya prepare kulitnya sehari awal. dan juga masak lama skit masa taruk filling .





Ni pulak baby bread pudding, menu kemarin...dah pernah letak resepi kat sini...klik SINI.


makan dengan sos kastad..yummy!

12 comments:

cHeRyNa PiReS said...

sha dah baca resipe puding...bakar selalunya kak suzi buat brapa darjah ye? sbb sha tak pandai bajet...

* resepi yang 1st tuh rasa macam bayangkan kak suzi jd nigella plak:P

bozzobattousai said...

nampak manis sgt...tak makan pun bleh kena kencing manis nih...

Mak Su said...

macam apam balik ker lempeng ker ni?

Chik Mi said...

alalal cedapnya suzi

Suzi said...

maksu,
lebih kepada mcm ketayap/kuih gulung. cara masak pun sama.

bozzo,
manis tu blh adjust2lah sendiri...itu kelebihan masak sendiri hihihi..

sha,
akak biasanya bakar 180 C...
bagus juga mcm nigella tu..cun hihihi

ain said...

teruja nmpak crepes su tu!!! cantik!!

fa10 said...

mcm sedap... rasa mc lempeng ke? mesti cuba ni... suzi, faten dah pindah blog... welcome to jejakpendidik.blogspot.com

Deliah's Deli said...

sos kastad tu memang fav anak2 suzi kan...mesti laju je depa makan :)teringat gambar sumaiyyah makan choco brownies habis belemoih satu muka...dah besar nanti tunjuk kat dia :)comelnya!

ima said...

wah...nampak sedap cam lempeng je...klu lempeng anak2 ima pasti suka...

kakchik said...

sekali tengok nampak cam lempeng dilipat 4 je tapi sudah tentu lain kan. sedapnya makan dgn nuttela.

p/s:kakchik dah tlg klik dah nuffng tu

GreenJade said...

akokku cyg..ijinkan adekmu cilok resepi baby bread puding nohh..skg jugeks nk turun dapo nih heheeh

Sasha said...

Wah!! menu dessert lak kali ni.... sedap tu...lama dah tak makan crepes... hmmm ...leh cuba bila senang