Tuesday, March 16, 2010

Donat Kentang lagi....

Salam semua...dtg sapu sawang2 kat blog ni.... bz yg tak tahu bz apa. Rindu kawan2 semua.
Meh layan donat sy ni....



Resepi dr blogresipi...dah beberapa kali buat donat dr resepi ni...sedap gak. TQ Ijan...
Resepi asal dr Pn Que. tapi sy copy paste dr blog ijan. TQ ye....

Resipi Donat Kentang-

  • 4 cawan tepung gandum
  • 3 sudu marjerin
  • 3 sudu susu pekat
  • 1 susu kecil garam
  • 1 cawan air
  • 1 peket yis
  • 1 biji kentang (rebus n lenyek sekuat hati hehehe…)
  1. Blend sume bahan tu (kecuali tepung).
  2. Then uli n simpan dlm peti sejuk selama 1/2 jam hingga 1 jam.
  3. Lps tu puan2 blh la bentuk2an seperti donat (atau bentuk2 lain yg puan2 suke). kemudian goreng la sehingga kuning keemas-emasan.
  4. Setelah itu blh la puan2 gaul dlm gula halus sesedap rasa.





12 comments:

mummyseri said...

salam kak suzi..
wah best la rsepi donut ni ..
msti cube :)..

Aiyu said...

amboi kak suzi,sejak balik msia ssh sgt nak tgk masakan terpamer kat sini...mentang2 ler kat msia kaya dgn makanan segera...jeleousnya...:)

Diarihatiku1976 said...

fuhh my peberet tu donat... meh bak mai sikit.. ahahkss

Mak Su said...

saya ciluk resipi ya....

dina said...

gambar layout pun tukar... sedap lak tu.... hehehehe... resipi senang ni bleh cuba...

zureen @ mama said...

Salam Kak Suzi.. :)

Deliah's Deli said...

salam suzi. bagi lah sedikit masa. lama-lama tak lagi rasa busy nya. di malaysia kita rasa lebih busy sebab kebanyakkan corak hidup harian macam tak bersistem seperti di jepun/barat. ada kalanya membebankan sedikit. setiap kali kita terjun masuk semula ke tanah air, macam-macam 1001 perkara kena tune balik. sekolah pagi buta dah bangun. petang lepas maghrib baru sampai rumah dari pejabat. pergi marketing becak sana-sini, mahal kos, jalan driving selit menyelit ikut hati. tension lagi tinggi :) tapi lama kelamaan kita akan blend in semula. saya dah terlalu banyak kali macam ni suzi. sampai dah naik biasa dulu. tapi alhamdullilah tetap membahagiakan dan sekarang dah tak payah angkut kotak kertas rata benua lagi dah. saya berdoa suzi sekeluarga pun akan ceria dalam arus adaptasi ini. selalu-selalu la berblog juga :) semua disini rindu celoteh suzi.

kak ina kl said...

salam suzi..kebanyakkannya mcm tullah..bila balik sini susah nak berblog..masa kat oversea banyak pulak masa ek..hairan bin ajaib

tunbegia said...

sungguh rajin buat donat,

salamm,

Nerzhul said...

nyam nyam petang ni nak singgah kedai beli donat la..hahaha

MamaFaMi said...

Cantiknya donut...

Othman Juliana said...

wah, nmpk sedap. harus cuba ni. thank you for sharing :D