Tuesday, June 24, 2008

Nasi Dagang


Oleh kerana dah tahan rindu nak makan nasi dagang, akhirnya beranikan diri utk memasaknya. Last sekali makan nasi dagang kira-kira 2 thn lepas. Nenek masak masa last day kitaorg kat M'sia...siap bawa bekal gi airport. Nilah kali kedua dlm hidup masak nasi dagang....nampak benar pemalas hehehe... Setelah godek-godek komputer cari resepi maka dapatlah masak nasi dagang dalam keadaan serba kekurangan bahan. Alhamdulillah hasilnya taklah mengecewakan. Terubatlah rindu kami.

Bahan-bahan:

Untuk nasi:
sumber :minami133@myresipi.com

4 cawan beras biasa + 1 cawan beras pulut
1/2 tin santan
garam dan gula
1 sudu besar halba
bawang dan halia (hiris halus2)
air

Cara masak:
1. Beras dibasuh dan direndam serta ditoskan.
2. Panaskan airdalam pengukus. Apabila dah mendidih masukkan beras dalam pengukus dan kukus sehingga wap naik.
3. Angkat dan pindahkan ke dalam bekas yang besar. Gaulkan dengan air atau santan cair. Masukkan semula dalam pengukus dan tabur bawang, halba dah halia.
4.Kukus buat kali kedua sehingga naik wap.
5. Angkat dan pindahkan dalam bekas besar dan gaulkan dengan santan pekat yang telah digaulkan garam dan gula..

#saya hanya guna separuh dari resepi kat atas tu.
# cara masak pun diubah sikit.


Gulai Ikan :
Untuk gulai ikan ni main masak je. Banyak bahan yang takde. Macam lengkuas, kerisik dan pakai pun ikan dalam tin...hahaha....

Bahan:

2 tin ikan mackerel
30 gm rempah kari ikan
1/2 sudu besar serbuk ketumbar
1 sudu kecil serbuk jintan
1/2 biji bawang besar [tumbuk halus]
3/4 tin santan pekat
gula melaka
20 ml air asam jawa
minyak masak untuk menumis

Cara memasak:
1. Tumiskan bawang sehingga naik bau dan masukkan rempah kari yang dibancuh dgn sedikit air asam jawa.Goreng hingga garing.
2. Masukkan ikan dan santan. Masak hingga mendidih.
3. Kemudian perlahan api dan masak sehingga gulai naik minyak.


ni kuah untuk budak-budak

2 comments:

love River said...

nice blog

I wish good luck to you
Come to my blog

Suzi said...

Tq datang jenguk.